Δευτέρα, 18 Νοεμβρίου, 2019 | Επικοινωνία
trans gif

Έτσι στήθηκε το VAR στο ΓΣΠ

Μικαέλο Παπαδάκης  25/08/2019 06:50
Έτσι στήθηκε το VAR στο ΓΣΠ

Έτσι στήθηκε το VAR στο ΓΣΠ

Μικαέλο Παπαδάκης  25/08/2019 06:50
Με 15 κάμερες και 5 άτομα πίσω από τις οθόνες του replay έγινε η πρεμιέρα του Video Assistant Referee (VAR) στην Κύπρο και τον αγώνα ΑΠΟΕΛ – Άγιαξ, το οποίο επισήμως δεν χρησιμοποιήθηκε.
 
Ωστόσο, το VAR ήταν σε πλήρη επιχειρησιακή ετοιμότατα για τον αγώνα των play off του Champions League, με τους τεχνικούς τεσσάρων εταιρειών να δουλεύουν πυρετωδώς, για να είναι στη διάθεση του Ισπανού ρεφ Antonio Mateu Lahoz, οι φάσεις που θα χρειάζονται διαλεύκανση.
 
Έγιναν πρόβες την ημέρα του αγώνα, ενώ την ώρα του ματς ελέγχθηκαν 5-6 φάσεις, χωρίς όμως να χρειαστεί Official Review και κατ’ επέκταση χωρίς να βγει σχετική ανακοίνωση στο  γήπεδο και στην τηλεόραση.
 
Φέτος ήταν η πρώτη φορά που η UEFA χρησιμοποίησε το VAR σε αγώνες των Play Off – το VAR εισήχθη νωρίτερα φέτος στα νοκ άουτ της περσινής διοργάνωσης και εντεύθεν.
 
Στο στάδιο Στίβου
Το Video Operation Room (VOR) στήθηκε στο υπόγειο του ΓΣΠ σε αίθουσα που εφάπτεται με το Εθνικό Στάδιο Στίβου, το πρώτο βοηθητικό του ΓΣΠ, πλησίον του δωματίου του Goal-Line Technology, το οποίο είχε εφαρμοστεί και στους αγώνες του ΑΠΟΕΛ στο Champions League της περιόδου 2017-18.
 
Στο Video Operation Room (VOR) βρίσκονταν πέντε άτομα. Ο Video Assistant Referee, Βάσκος εν ενεργεία διαιτητής Ricardo De Burgos, με βοηθό το Jesús Gil Manzano, επίσης εν ενεργεία διαιτητή, μαζί με δύο διαιτητές ακόμα. Αυτοί οι τέσσερις είχαν μπροστά τους εικόνα και από τις 15 κάμερες που κάλυπταν τον αγώνα με δυνατότητα να τις πηγαίνουν πίσω – μπρος σε slow motion.
 
Αυτή ήταν και η μεγαλύτερη δυσκολία: η ζεύξη με εξειδικευμένο εξοπλισμό όλων των καμερών από το van της τηλεοπτικής παραγωγής με το van της εταιρείας που εγκαθιστά το VAR, ώστε να παγώνει η εικόνα και να πηγαίνει πίσω – μπρος σε slow motion.
 
Στο VOR βρισκόταν και πέμπτο άτομο – της εταιρείας Deltatre - για τα γραφικά.
 
Το μόνιτορ στήθηκε πλησίον του πάγκου των φιλοξενούμενων σε ειδικό σταντ που έφεραν μαζί τους οι άνθρωποι που δουλεύουν για την UEFA.
 
Ευθύνη της Hawk-Eye Innovations
Την ευθύνη για το VAR στους αγώνες της UEFA έχει η εταιρεία Hawk-Eye Innovations σε συνεργασία με τη Deltatre, επί χρόνια συνεργάτη της UEFA η οποία έχει επίσης την ευθύνη για τα στατιστικά, τα γραφικά και το Goal-Line Technology.
 
Αμφότερες η Deltatre και η Hawk-Eye Innovations είχαν τα δικά τους Van έξω από το ΓΣΠ,  όπως φυσικά και η εταιρεία ελληνική ABC που έκανε την τηλεοπτική παραγωγή σε συνεργασία με το ΡΙΚ για λογαριασμό της Cytavision αλλά και την Ina tv, η οποία έστελνε το τηλεοπτικό σήμα σε δορυφόρο της EBU και απ’ εκεί σε 79 χώρες του εξωτερικού.
 
H Hawk-Eye Innovations παρέχει επίσης υπηρεσίες VAR στην Premier League, στην Bundesliga, στη Serie A, στο πρωτάθλημα Ολλανδίας αλλά και στις Ποδοσφαιρικές Ομοσπονδίας Ολλανδίας, Γερμανίας και Αγγλίας.
 
Τι θα γίνει με 6-8 κάμερες;
Σίγουρα όταν η τηλεοπτική παραγωγή περιλαμβάνει 15 κάμερες, λίγα μένουν κρυφά. Όμως το σύνηθες για το κυπριακό πρωτάθλημα είναι 6-8. Οπότε όταν με το καλό έχουμε το VAR στα play off της περιόδου 2020-21, θα πρέπει να εγκαθίστανται επιπλέον κάμερες στους αγώνες που θα καλύπτονται από το VAR.
 
Επίσης λογικά το VOR δεν θα είναι σε κάθε γήπεδο αλλά σε κεντρικό σημείο της Κύπρου, όπως συνέβη στο Μουντιάλ της Ρωσίας όπου το VOR ήταν στη  Μόσχα.
 
Γενικοί Κανονισμοί
Επί της διαδικασίας, την χρήση του VAR ρυθμίζει η IFAB, το σώμα που είναι υπεύθυνο για τους κανονισμούς του ποδοσφαίρου. Όπως ορίζεται, το VAR χρησιμοποιείται σε τέσσερις περιπτώσεις:
1) Γκολ
2) Πέναλτι
3) Κόκκινη Κάρτα
4) Μπέρδεμα ως προς την ταυτότητα ποδοσφαιριστή
Σε περιπτώσεις γκολ όπου έχει προηγηθεί offside και πέναλτι όπου δεν είναι ξεκάθαρο αν η παράβαση είναι εντός ή εκτός περιοχής, δεν χρειάζεται ο διαιτητής του αγώνα να δει ξανά τη φάση στο μόνιτορ: την απόφαση παίρνει ο διαιτητής VAR. Στις άλλες περιπτώσεις, δηλαδή κόκκινης κάρτα, ανατροπές, χέρι, σπρωξίματα κτλ, ο διαιτητής καλείται να δει το replay.
 
Περιπτώσεις χεριού
Στο χέρι υπάρχουν πλέον τρεις παράμετροι που λαμβάνονται υπόψη:
α) Η θέση του χεριού. Εάν είναι φυσική ή όχι και κατά συνέπεια μεγαλώνει τον όγκο του σώματος. Σε κάθε περίπτωση τιμωρείται χέρι που είναι σηκωμένο πάνω από τους ώμους, ακόμα και αν ο ποδοσφαιριστής πέφτει σε τάκλιν.
β) Πρόθεση.
γ) Η απόσταση από το σημείο όπου κτυπήθηκε η μπάλα.
Σημειώνεται ότι στον αγώνα Ολυμπιακός Πειραιώς – Κράσνονταρ χρησιμοποιήθηκε το VAR για χέρι παίκτη των γηπεδούχων, εντός περιοχής και κρίθηκε πως δεν υπήρχε παράβαση.
 
Για να σχολιάσετε κάντε κλικ εδώ
 
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Πίσω στην αρχή της σελίδας