Βάντερ

Η Κύπρος δεν έχει εξελιχθεί σε πλατφόρμα ανάδειξης ταλέντων ή, έστω, παικτών με μεταπωλητική αξία ένεκα της κοντόφθαλμης νοοτροπίας των εγχώριων παραγόντων και των κριτηρίων υλοποίησης των μεταγραφών, τα οποία είτε δεν είναι αγωνιστικά είτε, όταν είναι τέτοια, είναι λανθασμένα.
Και στις δύο περιπτώσεις απουσιάζει η προεργασία, η αξιολόγηση δηλαδή από τους αρμοδίους (ανιχνευτές, προπονητή, αθλητικό διευθυντή) για το αν ο υποψήφιος νεοφερμένος πληροί τις προϋποθέσεις για να ενταχθεί λειτουργικά στο σύνολο και να εξελιχθεί σε ουσιαστική ενίσχυση.
Σημειώνεται ότι ακόμη κι αν η προεργασία είναι άρτια, υπάρχουν πάντα απρόβλεπτοι κι αστάθμητοι παράγοντες ικανοί να επηρεάσουν την απόδοση ενός νεοφερμένου. Εξ ου και οι μεταγραφές χαρακτηρίζονται λαχεία.
Στην Κύπρο απτό παράδειγμα αποτελεί ο Βάντερ. Ο κορυφαίος εξτρέμ του προηγούμενου πρωταθλήματος, η μοναδική μετ’ αποζημιώσεως μεταγραφή του περασμένου καλοκαιριού, έχει φτάσει -μετά από επτά μήνες στον ΑΠΟΕΛ- να χρησιμοποιείται ως αλλαγή για λίγα λεπτά.
Ο τεχνικός διευθυντής της ΑΕΚ, Τσάβι Ρόκα, είχε εκφράσει αμφιβολία για το αν ο Βραζιλιάνος θα αντεπεξέλθει στην πίεση των προσδοκιών των «γαλαζοκιτρίνων» και το στιλ παιχνιδιού τους που δεν βασιζόταν τόσο στους εξτρέμ όσο το αντίστοιχο των Λαρνακέων.
Αυτά που δεν είπε είναι πως τα βασικά χαρακτηριστικά του 27χρονου (εκρηκτικότητα, επιτάχυνση) αξιοποιούνται μόνον στο χώρο, όπως αυτόν που μέχρι πέρυσι οι αντίπαλοι έδιναν στην ΑΕΚ (σ.σ. εξ ου και ο Ρόκα δεν έψαξε για διάδοχο με το στιλ του Βάντερ) και πως ο Βραζιλιάνος είναι παίκτης ψυχολογίας. Αν του βγουν οι πρώτες ενέργειες, είναι ικανός να κερδίσει μόνος του το παιχνίδι. Αν όχι, είτε τον παίρνει από κάτω είτε αναλώνεται σε βεβιασμένες κι επιπόλαιες επιλογές που χαντακώνουν την ομάδα του.
Στη συνειδητοποίηση αυτών των δεδομένων ο ΑΠΟΕΛ αντέδρασε σε πρώτο χρόνο με τον εξάμηνο δανεισμό του Γιαννιώτα. Σε δεύτερο χρόνο καλείται να συνεφέρει και να αξιοποιήσει τον Βάντερ με τέτοιο τρόπο, ώστε το καλοκαίρι να μην υποχρεωθεί να ακυρώσει πρόωρα (δύο χρόνια πριν το τέλος του συμβολαίου του) μια από τις πιο ηχηρές του μεταγραφές.