Μίκα Σάλο: «Ο Τζιωρτζής είναι από τους πιο γρήγορους της SMP Racing στην F4» (vid)

 Στην Κύπρο θα βρίσκεται τις επόμενες μέρες ο αθλητικός διευθυντής της SMP Racing και πρώην πιλότος της Formula 1 (109 εκκινήσεις), Μίκα Σάλο. Πρόσφατα ο Φιλανδός μίλησε στον «ΡΕΠΟΡΤΕΡ» για την καριέρα του, το σημερινό του ρόλο, την Formula 1 και φυσικά τον Βλαδίμηρο Τζιωρτζή, τον Κύπριο οδηγό της SMP Racing. 

- Ποιος είναι ο ρόλος σας στην SMP Racing;
Είμαι αθλητικός διευθυντής. Δουλειά μου είναι να παρακολουθώ όλους τους οδηγούς της ομάδας, σε ολόκληρο τον κόσμο. Αγώνες αντοχής (σε πίστα), Formula 4, Formula Renault, GP2, GP3, Indy Cars, όλους. Είμαστε σε οκτώ διαφορετικά πρωταθλήματα.

- Τι νομίζετε για τον Βλαδίμηρο Τζιωρτζή, τον Κύπριο της ομάδας;
Έκανε καλή σεζόν το 2016, είναι ένας από τους πιο γρήγορους οδηγούς της SMP Racing στην  Formula 4. Δεν έχει πολλές εμπειρίες. Έχασε κάποια χειμερινά δοκιμαστικά. Πρέπει να βάλει περισσότερα χιλιόμετρα στο κοντέρ του, για να αποκτήσει εμπειρίες και μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση. 

- Τι θα τον συμβουλεύατε;
Πρέπει να κάνει ένα καλό πρόγραμμα τον χειμώνα, με περισσότερους αγώνες και δοκιμές. Και το 2017 να κάνει «γεμάτη» σεζόν στην F4. Κατόπιν θα είναι έτοιμος για το επόμενο βήμα, την  Formula 3 ή κάτι άλλο. Πρέπει να μείνει για άλλον ένα χρόνο στην F4 (σ.σ. ο Βλαδίμηρος έχει ανανεώσει με την SMP Racing για το 2017). 

 


- Προσωπικά, σας λείπει η Formula 1;
Μου λείπουν τα αυτοκίνητα, δεν μου λείπουν καθόλου οι σκοπιμότητες. Είναι πολύ ωραίο να οδηγείς ένα αυτοκίνητο F1, αν και τώρα είμαι λίγο μεγάλος για να το κάνω. Έχουν απίστευτη τεχνολογία, είναι πολύ γρήγορα. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει πάνω από 20 αγώνες το χρόνο, άρα μιλάμε για ένα πολύ απαιτητικό πρωτάθλημα.

- Έχετε μετανιώσει για κάποια από  τις αποφάσεις σας, την εποχή που τρέχατε στην F1;
Για πολλές. Δεν είχα κανέναν να με συμβουλεύσει. Οι πιο πολλές μου αποφάσεις ήταν λανθασμένες. Όμως, ακόμα απολαμβάνω την κάθε στιγμή. Οδηγώ σε αγώνες εδώ και 44 χρόνια (σ.σ. γεννημένος το 1969). 

- Ακόμα τρέχετε;
Ναι, πολύ λίγο, μερικές φορές μόνο. Επικεντρώνομαι στους οδηγούς μας στην SMP Racing. Κάνω 1-2 αγώνες το χρόνο, το πολύ. 

- Η Ferrari ήταν ένα λάθος ή ευκαιρία για εσάς;
Δούλεψα για τη Ferrari για πολλά χρόνια μετά την αποχώρηση μου από  την F1. Φτιάξαμε αυτοκίνητα Maserati και GT. Τώρα, για την F1, ήταν η δουλειά μου εκείνη την εποχή να αντικαταστήσω τον Michael (σ.σ. Schumacher, το 1999 όταν τραυματίστηκε) και να βοηθήσω την ομάδα να κερδίσει το πρωτάθλημα στους Κατασκευαστές και τον Eddie Irvine στους Οδηγούς. Έπρεπε να δώσω βαθμούς στην ομάδα και στον Eddie. 

- H F1 ήταν καλύτερη στα 90s ή τώρα;
Σίγουρα στα 90s. Υπάρχει πάρα πολλή τεχνολογία πλέον, πολλοί πολύ νεαροί πιλότοι. Τα αυτοκίνητα είναι πολύ διαφορετικά σήμερα, απ’ ότι  τότε.

- Δεν είναι τόσο διασκεδαστικό σήμερα;
Είναι διαφορετικά. Άλλαξαν πολύ. Ο ήχος των μονοθεσίων είναι διαφορετικός. Ακόμα και πολύ νεαροί οδηγοί μπορούν να οδηγήσουν αυτά τα αυτοκίνητα, διότι είναι πολύ πιο εύκολο πλέον να οδηγήσεις αυτοκίνητο F1. Μοιάζει με video game. 

- Ποια είναι η ιδανική ηλικία για να μπεις στην F1;
Εγώ μπήκα στην F1 στα 27 μου. Δεν υπάρχει ιδανική ηλικία, μπαίνουν όλο και μικρότεροι πλέον. 

- Διαφωνείτε με αυτό;
Διαφωνώ απόλυτα. Είναι πολύ νεαροί οι οδηγοί στην  F1 τώρα και αυτό περνάει λάθος μηνύματα στα παιδιά που συμμετέχουν στα «αναπτυξιακά» πρωταθλήματα. Είναι πολύ λίγες οι πιθανότητες να μπεις στην F1 τόσο μικρός, όμως τα παιδιά πχ στην F4 ίσως νομίζουν ότι σε δύο χρόνια θα είναι στην F1. 

«Έβρισκα χρήματα μόνος μου»
- Το μεγάλο πρόβλημα στο μηχανοκίνητο σπορ ήταν πάντα η εξεύρεση χρημάτων, καθώς μιλάμε για ακριβό άθλημα. Είχατε αυτό το πρόβλημα;

Πάντα. Κατάγομαι από μια μικρή χώρα, όπως η Φιλανδία. Δεν υπάρχουν πολλά λεφτά. Ήταν δύσκολο, από το ξεκίνημα της καριέρας μου.

- Πως μπορέσατε να βρείτε τα χρήματα που απαιτούνταν για να πάτε στην Ιαπωνία, όπου τρέξατε πριν την F1;
Πήγα στην Ιαπωνία, διότι στην Ευρώπη χρειαζόσουν πάρα πολλά χρήματα. Έτρεξα στην F3 στην Αγγλία – στο επίπεδο του σημερινού GP2-, ήταν πολύ δύσκολο να βρω τα χρήματα να συνεχίσω, έτσι πήγα στην Ιαπωνία. 

- Πως βρίσκατε τα χρήματα; 
Όλα μόνος μου. Η οικογένεια μου δεν είχε χρήματα. Βρήκα χορηγίες όταν πήγα στην Ιαπωνία. Σε αυτό το άθλημα πρέπει να είσαι έτοιμος να αρπάξει την ευκαιρία, μόλις σου δοθεί. Ενδέχεται να μην βρεις δεύτερη ευκαιρία. Έτσι λέω και στους οδηγούς μας, στην Formula 4: πρέπει να είναι πάντα έτοιμοι για το επόμενο βήμα. Γι αυτό πρέπει να προπονούνται συνέχεια.

- Αυτή είναι η κύρια σας συμβουλή στα παιδιά της F4;
Ναι, να είναι πάντα έτοιμοι για το μέλλον. Μπορεί εκεί που δεν το περιμένεις, να βρεθείς στον επόμενό σου σταθμό. Εγώ μπήκα στην Formula 1 ξαφνικά. Μια μέρα με πήραν τηλέφωνο και μου είπαν να αγωνιστώ σε αγώνα της F1. Εάν δεν ήμουν έτοιμος, δεν θα είχε τρέξει ποτέ εκεί.

- Ποιο δρόμο πρέπει να ακολουθήσει ένας νεαρός, για να φτάσει στην F1;
Πρέπει να δουλέψει σκληρά και να είναι πάντα έτοιμος. Και να ακολουθήσει το μονοπάτι, όπως το έχει χαράξει η FIA. F4, F3, GP3, GP2 και μετά F1. 

- Πλάνα για το μέλλον έχετε;
Με γεμίζει αυτό που κάνω τώρα με την SMP Racing, είμαστε ακόμα στο ξεκίνημα του προγράμματος. Είναι ο δεύτερος μου χρόνος στην ομάδα. Τώρα ξεκινάμε και την ακαδημία της SMP Racing στο Σότσι. Στόχος είναι να βρούμε καλούς Ρώσους οδηγούς στα κάρτινγκ, σύντομα, και να τους προετοιμάσουμε για το επόμενο βήμα.

Δειτε Επισης

Σηκώνεται η αυλαία του ΙΑΜΕ Series Cyprus
Tα πανηγύρια από τους καλαθοσφαιριστές του Κεραυνού μετά την κατάκτηση του ECOMMBX ΟΠΑΠ κυπέλλου (pics)
Κέρδισε την ΑΕΚ στον τελικό ο Κεραυνός και κατέκτησε το 12ο κύπελλο στην ιστορία του
«Ο Χεζόνια φοράει τα λευκά, αλλά… σκέφτεται το πράσινο»
Συνάντηση με τον Μπέκαμ στο προπονητικό κέντρο της Ίντερ Μαϊάμι για Τσιτσιπά και Μπαντόσα
Ώρα τελικού κυπέλλου στο μπάσκετ για Κεραυνό και ΑΕΚ
Koντίδης: Στόχος να προετοιμαστώ όσο καλύτερα μπορώ για τους Ολυμπιακούς Αγώνες
Απίθανη ανατροπή από το -30 οι Χοκς και τέλος το σερί των Σέλτικς
Έσπασε το προσωπικό του ρεκόρ πόντων σε μία σεζόν ο Γιάννης
Στο ανώτατο επίπεδο συναγερμού η Γαλλία πριν τους Ολυμπιακούς-Συνάντηση των μυστικών υπηρεσιών