Δύο μέρες με τους ανθρώπους της West Ham
19:09 - 25 Ιανουαρίου 2016
Μπορεί να μην έχουν τις καλύτερες ακαδημίες ποδοσφαίρου του κόσμου αλλά στην Αγγλία δουλεύουν βάσει πλάνου, τουλάχιστον τα τελευταία χρόνια. Το πρόβλημά τους ήταν διπλό: η Εθνική δεν πάει καλά παρότι διαθέτουν το καλύτερο πρωτάθλημα στον κόσμο, εντούτοις, οι Άγγλοι ποδοσφαιριστές που αγωνίζονται είναι λιγότεροι, αναλογικά ακόμα και από τους υπόλοιπους Βρετανούς (Ουαλούς, Σκοτσέζους, Ιρλανδούς).
Η Premier League έφτιαξε το πλάνο Elite Players Performance Plan (EPPP), δίνοντας σημασία πρώτα στην επιμόρφωση/εκπαίδευση των προπονητών. Δουλεύοντας εντατικά με παιδάκια από έξι χρόνων, στόχος είναι να ετοιμαστούν ποδοσφαιριστές που θ’ αγωνίζονται στις ομάδες και όχι απλά παίκτες που θα τους πουλήσουν ώστε μια ομάδα να επιβιώσει οικονομικά. Εδώ δόθηκε το παράδειγμα της Σαουθάμπτον, η οποία διατηρούσε ποσοστό 25% επί πιθανής μεταπώλησης του Γκάρεθ Μπέιλ, του οποίου αργότερα αποποιήθηκε για 2-3 εκατ. στερλίνες - δέκα φορές λιγότερα χρήματα απ’ όσα θα έπαιρνε από τη μεταγραφή των 100 εκατ. ευρώ στη Ρεάλ Μαδρίτης.
Όλα αυτά και πολλά άλλα αναλύθηκαν από τους υπεύθυνους ακαδημιών της West Ham Μάικλ Γουάρντ και Σαμ Τάιλορ, στο διήμερο σεμινάριο και τη διάλεξη του Πανεπιστημίου Λευκωσίας και του Συνδέσμου Προπονητών, όπου παρευρέθηκαν περίπου 150 προπονητές, ανάμεσά τους γνωστοί πρώην ποδοσφαιριστές, όπως Γιάννος Οκκάς, Μαρίνος Σατσιάς, Νίκος Νικολάου, Μάριος Χριστοδούλου, Κούλλης Μίτσιγγας και Άρα Πετροσιάν.
Πιο έτοιμους παίκτες
Στη West Ham είναι περήφανοι για τις ακαδημίες τους, από τις οποίες ξεμύτισαν αστέρια όπως Ρίο Φέρντινταντ, Φρανκ Λάμπαρντ, Μάικλ Κάρικ και Τζο Κόουλ, αλλά και για τους θρύλους που φόρεσαν τη φανέλα της ομάδας, η οποία είχε τρεις παίκτες στην 11άδα της Αγγλίας όταν κέρδισε το Παγκόσμιο Κύπελλο (Μπόμπι Μουρ, Μάρτιν Πίτερς, Τζέοφ Χαρστ) - η μακρά παράδοση της West Ham στις ακαδημίες ήταν βασικός λόγος που το Πανεπιστήμιο Λευκωσίας επιδίωξε τη συνεργασία.
Η West Ham θέλει όσοι βγουν από τις ακαδημίες της να παίζουν με την αγωνιστική φιλοσοφία του συλλόγου (play the West Ham way). Για παράδειγμα, οι ακαδημίες των «Σφυριών» προπονούνται σε γήπεδα που έχουν τις μίνιμουμ διαστάσεις που ορίζουν οι κανονισμοί, ενώ π.χ. τα παιδιά της Arsenal σε γήπεδα των μάξιμουμ διαστάσεων. Η West Ham μετακομίζει τη νέα σεζόν στο Ολυμπιακό Στάδιο των 54.000 θέσεων, όμως θέλει να τις αυξήσει στις 60.000, ώστε να ικανοποιηθεί η μεγάλη ζήτηση των εισιτήριων διαρκείας.
Όραμα των ανθρώπων της είναι να φτιάξουν ένα από τα Top20 κλαμπ της Ευρώπης, αλλά και μέχρι τη σεζόν 2018-19 το 20% των βασικών ποδοσφαιριστών να προέρχονται από τις ακαδημίες – σήμερα έχουν μόνο τρεις στην ομάδα. Στόχος των ακαδημιών είναι να βγάλουν καλύτερους και πιο έτοιμους ποδοσφαιριστές – πάνε δανεικοί για να «ψηθούν», αφού εξηγήθηκε πως οι προπονητές βρίσκονται κάτω από μεγάλη πίεση αποτελεσμάτων και προτιμούν σίγουρες λύσεις, ενώ και ο σύλλογος δεν έχει περιθώρια ρίσκου, αφού πρέπει να διατηρήσει τη θέση του στην Premier League (είναι έκτης η ομάδα φέτος), όπου τα εξασφαλισμένα χρήματα είναι υπερδιπλάσια απ’ ό,τι αν υποβιβαστεί στη Championship.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχε το πρακτικό κομμάτι στα γήπεδα της ΠΑΕΕΚ Κερύνειας, υπό τον αρχιπροπονητή ακαδημιών της West Ham, Σάιμ Τέιλορ, που υπήρξε ποδοσφαιριστής της στις ομάδες νέων του συλλόγου όταν πήρε το πρωτάθλημα.
Χαρακτηριστικά παραδείγματα
Στον τομέα εντοπισμού ταλέντων, αναλύθηκαν διαφορετικές περιπτώσεις παικτών που είναι σήμερα στην ομάδα. Τον Τζέιμς Τόπκινς εντόπισε το σύστημα σκάουτινγκ στα επτά του και πέρασε από όλες τις ομάδες ακαδημιών μέχρι τους άνδρες, ενώ τον Ρις Όξφορντ -ψηλό παιδί που μικρός έπαιζε σέντερ φορ- τον αποδέσμευσε η Tottenham, καθώς έκριναν πως δεν κάνει για επιθετικός, εντάχθηκε στην West Ham και έγινε εξαιρετικός κεντρικός αμυντικός – στα 17 του είναι αρχηγός της Εθνικής Αγγλίας U19. Τονίστηκε πως ένας ποδοσφαιριστής είναι σημαντικό να δοκιμαστεί σε όλες τις θέσεις από την ακαδημία, καθώς π.χ. ο Άσλεϊ Κόουλ ήταν επιθετικός, πριν γίνει ένας από τους καλύτερους αριστερούς μπακ στον κόσμο.
Δέκα χιλιάδες ώρες δουλειάς
Ο χρυσός κανόνας λέει πως στις ηλικίες 6-18 ένας ποδοσφαιριστής πρέπει να δουλέψει 10.000 ώρες, ποιοτικά. Δουλεύουν καθημερινά, σε δίωρες και μετά τρίωρες προπονήσεις. Σε ηλικίες 9-13 μια μέρα τη βδομάδα τα παιδιά δεν πάνε σχολείο και περνάνε τη μέρα στο προπονητικό κέντρο, ενώ σε ηλικίες 14-16 το σχολείο είναι απέναντι από τις εγκαταστάσεις. Υπάρχει συνεργασία με σχολές τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ώστε να διασφαλιστεί ότι αν κάποιος δεν υπογράψει συμβόλαιο, θα συνεχίσει να μορφώνεται και θα βρει δουλειά.
Ο χρυσός κανόνας λέει πως στις ηλικίες 6-18 ένας ποδοσφαιριστής πρέπει να δουλέψει 10.000 ώρες, ποιοτικά. Δουλεύουν καθημερινά, σε δίωρες και μετά τρίωρες προπονήσεις. Σε ηλικίες 9-13 μια μέρα τη βδομάδα τα παιδιά δεν πάνε σχολείο και περνάνε τη μέρα στο προπονητικό κέντρο, ενώ σε ηλικίες 14-16 το σχολείο είναι απέναντι από τις εγκαταστάσεις. Υπάρχει συνεργασία με σχολές τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ώστε να διασφαλιστεί ότι αν κάποιος δεν υπογράψει συμβόλαιο, θα συνεχίσει να μορφώνεται και θα βρει δουλειά.
Μέχρι τα 14 δεν υπάρχει πρωτάθλημα ακαδημιών, ώστε οι μικροί να είναι ελεύθεροι να κάνουν λάθη – «μέσα από τα λάθη βελτιώνονται», λέχθηκε-, αλλά οι ομάδες συμμετέχουν σε τουρνουά για ν’ αναπτυχθεί νοοτροπία ανταγωνισμού. Τέλος, επισημάνθηκε ότι οι γονείς πρέπει να μένουν σε απόσταση από τις προπονήσεις και αγώνες και να μην συζητούν με τους προπονητές, παρά μόνο στο τέλος της σεζόν, όταν θα αξιολογηθεί το παιδί τους.