Γιατί εκτοξεύθηκαν τα τηλεοπτικά του ΑΠΟΕΛ
15:00 - 11 Αυγούστου 2017
Σε μερικές μέρες ο ΑΠΟΕΛ θα υπογράψει το ψηλότερο τηλεοπτικό συμβόλαιο που υπεγράφη ποτέ στην Κύπρο, το οποίο αναμένεται να του αποφέρει μίνιμουμ 3 εκατ. ευρώ το χρόνο. Έως τώρα το ψηλότερο είχε η Ομόνοια με την Primetel, καθώς για την τριετία 2013-16 το «τριφύλλι» έλαβε 7.5 εκατ. ευρώ, συνολικά.
Έχοντας οικονομική άνεση μεγαλύτερη των υπόλοιπων, ο ΑΠΟΕΛ κατάφερε σήμερα να είναι μια εκ των δύο ομάδων που παραμένουν ελεύθερες για την περίοδο 2019-22 ή 2019-24 – είναι αδιευκρίνιστο εάν οι συμφωνίες που υπογράφονται είναι για τρία ή πέντε χρόνια. Ομόνοια και ΑΕΚ έχουν δεσμευτεί με την Primetel, ο Ερμής με την Cablenet και όλες οι άλλες ομάδες ανήκουν στην κεντρική διαχείριση (ΚΟΠ TV) που πάει στη Cytavision.
Εκτός του ΑΠΟΕΛ, ελεύθερη είναι και η Ανόρθωση, η οποία επίσης εκτιμάται πως θα εξαργυρώσει την υπομονή της, εξασφαλίζοντας ένα συμβόλαιο που ίσως πλησιάζει στο ύψος της συμφωνίας Ομόνοιας – Primetel, η οποία προνοεί 1.7 εκατ. ευρώ ετησίως.
Μήλον της έριδος
Εκτός του ότι είναι η πλέον εμπορική ομάδα και το πιο ισχυρό brand, μένοντας τελευταίος ο ΑΠΟΕΛ κατάφερε να γίνει μήλον της έριδος για Cytavision και Cablenet. Εάν για παράδειγμα ήταν τη στιγμή αυτή διαθέσιμη και η Ομόνοια, αφενός θα εξασφάλιζε μια πιο μεγάλη προσφορά, αφετέρου οι τηλεοπτικές πλατφόρμες δεν θα έμπαιναν σε τόσο σκληρό πλειστηριασμό για χάρη του ΑΠΟΕΛ, αφού θα είχαν και την εναλλακτική των πράσινων, του άλλου μεγάλου και ισχυρού brand του νησιού.
Εκτός του ότι είναι η πλέον εμπορική ομάδα και το πιο ισχυρό brand, μένοντας τελευταίος ο ΑΠΟΕΛ κατάφερε να γίνει μήλον της έριδος για Cytavision και Cablenet. Εάν για παράδειγμα ήταν τη στιγμή αυτή διαθέσιμη και η Ομόνοια, αφενός θα εξασφάλιζε μια πιο μεγάλη προσφορά, αφετέρου οι τηλεοπτικές πλατφόρμες δεν θα έμπαιναν σε τόσο σκληρό πλειστηριασμό για χάρη του ΑΠΟΕΛ, αφού θα είχαν και την εναλλακτική των πράσινων, του άλλου μεγάλου και ισχυρού brand του νησιού.
Η δυναμική του συλλόγου
Ένας επιπλέον λόγος που η αξία του ΑΠΟΕΛ ανεβαίνει είναι η δυναμική του συλλόγου, ο οποίος σημειώνει επιτυχίες εντός και εκτός συνόρων και πέραν των οπαδών του, που αντιπροσωπεύουν το 30% των φιλάθλων στην Κύπρο, προσελκύει το ενδιαφέρον φιλάθλων άλλων ομάδων ή ανθρώπων που δεν ασχολούνται φανατικά με το ποδόσφαιρο. Η αξία του ΑΠΟΕΛ μεγαλώνει και από το γεγονός πως οι φίλαθλοί του είναι πιστοί (loyal), κάτι που αποδεικνύεται από τη διάθεση των εισιτηρίων διαρκείας – έχει τα περισσότερα.
Ένας επιπλέον λόγος που η αξία του ΑΠΟΕΛ ανεβαίνει είναι η δυναμική του συλλόγου, ο οποίος σημειώνει επιτυχίες εντός και εκτός συνόρων και πέραν των οπαδών του, που αντιπροσωπεύουν το 30% των φιλάθλων στην Κύπρο, προσελκύει το ενδιαφέρον φιλάθλων άλλων ομάδων ή ανθρώπων που δεν ασχολούνται φανατικά με το ποδόσφαιρο. Η αξία του ΑΠΟΕΛ μεγαλώνει και από το γεγονός πως οι φίλαθλοί του είναι πιστοί (loyal), κάτι που αποδεικνύεται από τη διάθεση των εισιτηρίων διαρκείας – έχει τα περισσότερα.
Καθοριστικό το ποδόσφαιρο
Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύτηκαν, η ανάπτυξη των ευρυζωνικών συνδέσεων είναι άμεσα συνυφασμένη με το ποδοσφαιρικό προϊόν και δη το κυπριακό πρωτάθλημα, το οποίο φαίνεται να αποτελεί το Νο1 κριτήριο για την επιλογή σύνδεσης (διαδικτύου – τηλεόρασης) για μεγάλο μέρος της αγοράς. Έτσι εξηγείται εν πολλοίς και η μεγάλη αξία που έχουν τα τηλεοπτικά δικαιώματα των ποδοσφαιρικών ομάδων, κατ’ αναλογία πληθυσμού. Την ώρα που ετησίως τα τηλεοπτικά στην Κύπρο αξίζουν €12-13 εκατ., στην Ελλάδα, που είναι δέκα φορές μεγαλύτερη, άξιζαν €40 εκατ. και τώρα η Nova προσπαθεί να ρίξει το ποσό στα €25 εκατ.
Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύτηκαν, η ανάπτυξη των ευρυζωνικών συνδέσεων είναι άμεσα συνυφασμένη με το ποδοσφαιρικό προϊόν και δη το κυπριακό πρωτάθλημα, το οποίο φαίνεται να αποτελεί το Νο1 κριτήριο για την επιλογή σύνδεσης (διαδικτύου – τηλεόρασης) για μεγάλο μέρος της αγοράς. Έτσι εξηγείται εν πολλοίς και η μεγάλη αξία που έχουν τα τηλεοπτικά δικαιώματα των ποδοσφαιρικών ομάδων, κατ’ αναλογία πληθυσμού. Την ώρα που ετησίως τα τηλεοπτικά στην Κύπρο αξίζουν €12-13 εκατ., στην Ελλάδα, που είναι δέκα φορές μεγαλύτερη, άξιζαν €40 εκατ. και τώρα η Nova προσπαθεί να ρίξει το ποσό στα €25 εκατ.
Για το λόγο αυτό η Cyta, ενώ πουλάει το πιο ακριβό ίντερνετ στην αγορά, υποχρεώνοντας τον καταναλωτή να πληρώνει και πάγιο (σε αντίθεση με άλλους πάροχους), διατηρεί τα ηνία της αγοράς. Γι αυτό επίσης μέχρι και οι συντεχνίες πιέζουν το ΔΣ να κρατήσει τον ΑΠΟΕΛ «με κάθε κόστος». Φαίνεται πως γι αυτό και η Cablenet «καίγεται» να μπει στο παιχνίδι, ενώ αυτός είναι μάλλον και ο λόγος που η Primetel παραμένει στην αγορά των τηλεοπτικών δικαιωμάτων, παρότι η εταιρεία το πρώτο εξάμηνο του 2016 κατέγραψε ζημιές €2.6 εκατ.
Καταλύτης η Cytavision
Και μπορεί η Cytavision να κατέγραψε ζημιές ύψους €1.8 εκατ. πέρσι, ωστόσο, γενικότερα η Cyta είχε κερδοφορία ύψους €58.6 εκατ., στην οποία οπωσδήποτε έπαιξε ρόλο το (ακριβοπληρωμένο) περιεχόμενο της Cytavision. Πρέπει επίσης να υπολογιστεί πως μπορεί η Cytavision να έχασε χρήματα, όμως πήρε ίσως και μεγαλύτερης αξίας διαφήμιση, καθώς αγοράζοντας τα τηλεοπτικά δικαιώματα η Cytavision διασφαλίζει και ένα σωρό διαφημιστικά οφέλη, όπως οι διαφημιστικές πινακίδες στα γήπεδα και πολλά άλλα.
Και μπορεί η Cytavision να κατέγραψε ζημιές ύψους €1.8 εκατ. πέρσι, ωστόσο, γενικότερα η Cyta είχε κερδοφορία ύψους €58.6 εκατ., στην οποία οπωσδήποτε έπαιξε ρόλο το (ακριβοπληρωμένο) περιεχόμενο της Cytavision. Πρέπει επίσης να υπολογιστεί πως μπορεί η Cytavision να έχασε χρήματα, όμως πήρε ίσως και μεγαλύτερης αξίας διαφήμιση, καθώς αγοράζοντας τα τηλεοπτικά δικαιώματα η Cytavision διασφαλίζει και ένα σωρό διαφημιστικά οφέλη, όπως οι διαφημιστικές πινακίδες στα γήπεδα και πολλά άλλα.
Πως μοιράζεται τώρα η πίτα
Επικαλούμενη στοιχεία του Γραφείου Επιτρόπου Ρυθμίσεως Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΓΕΡΗΕΤ), η Cyta αναφέρει ότι η Cytavision κατέχει ποσοστό 43.7% στις τηλεοπτικές υπηρεσίες, έναντι 39.5% της Cablenet και 16.7% της Primetel.
Επικαλούμενη στοιχεία του Γραφείου Επιτρόπου Ρυθμίσεως Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΓΕΡΗΕΤ), η Cyta αναφέρει ότι η Cytavision κατέχει ποσοστό 43.7% στις τηλεοπτικές υπηρεσίες, έναντι 39.5% της Cablenet και 16.7% της Primetel.
Στο διαδίκτυο η Cytanet έχει 59,6%, ακολουθεί η Cablenet με 20.8% και η Primetel με 14.3%. Τέλος, στα σταθερά τηλέφωνα η Cyta έχει μερίδιο 77.8%, έναντι 11.1% της Cablenet και 6.4% της Primetel.
Απαραίτητη η μπάλα
Προφανώς στην Cablenet γνωρίζουν πως για να αυξήσουν τους συνδρομητές πρέπει να εμπλουτίσουν το αθλητικό περιεχόμενο. Άλλωστε στην προσπάθεια να προσελκύσουν νέους συνδρομητές, εταιρείες τηλεφωνούν σε συνδρομητές της Cyta ρωτώντας εάν θέλουν να έχουν ίντερνετ σε φθηνότερη τιμή. Μάλλον αρκετές φορές ακούν την απάντηση είναι «όχι διότι προτιμώ να βλέπω ποδόσφαιρο».
Προφανώς στην Cablenet γνωρίζουν πως για να αυξήσουν τους συνδρομητές πρέπει να εμπλουτίσουν το αθλητικό περιεχόμενο. Άλλωστε στην προσπάθεια να προσελκύσουν νέους συνδρομητές, εταιρείες τηλεφωνούν σε συνδρομητές της Cyta ρωτώντας εάν θέλουν να έχουν ίντερνετ σε φθηνότερη τιμή. Μάλλον αρκετές φορές ακούν την απάντηση είναι «όχι διότι προτιμώ να βλέπω ποδόσφαιρο».
Εξάρτηση από τα τηλεοπτικά
Σύμφωνα με την UEFA τα έσοδα από τα τηλεοπτικά δικαιώματα σε μια υγιή ομάδα πρέπει να αντιπροσωπεύουν περίπου το 33% των συνολικών εσόδων – άλλο 33% είναι τα εισιτήρια και 33% τα εμπορικά έσοδα (χορηγίες, πωλήσεις).Φυσικά μιλάμε για τα επαναλαμβανόμενα έσοδα, στα οποία δεν περιλαμβάνονται έσοδα από πωλήσεις ποδοσφαιριστές και μπόνους από αγωνιστικές επιτυχίες (πχ πορεία στα Κύπελλα Ευρώπης).
Σύμφωνα με την UEFA τα έσοδα από τα τηλεοπτικά δικαιώματα σε μια υγιή ομάδα πρέπει να αντιπροσωπεύουν περίπου το 33% των συνολικών εσόδων – άλλο 33% είναι τα εισιτήρια και 33% τα εμπορικά έσοδα (χορηγίες, πωλήσεις).Φυσικά μιλάμε για τα επαναλαμβανόμενα έσοδα, στα οποία δεν περιλαμβάνονται έσοδα από πωλήσεις ποδοσφαιριστές και μπόνους από αγωνιστικές επιτυχίες (πχ πορεία στα Κύπελλα Ευρώπης).
Έχοντας €3 εκατ. από τα τηλεοπτικά από το 2019, σημαίνει πως το 50% των επαναλαμβανόμενων εσόδων του ΑΠΟΕΛ θα προέρχονται από τα αυτά. Δεν είναι πολύ μακριά από το 33% που είναι το ιδανικό ποσοστό, ενώ είναι αρκετά καλύτερο από πολλές ομάδες του Top20 σε έσοδα για το 2016, σύμφωνα με την Deloitte. Για 7 από τις πρώτες 20 ομάδες της λίστας, τα τηλεοπτικά αντιπροσώπευαν πέραν του 50% των ετήσιων εσόδων, για West Ham και Atletico Madrid το ποσοστό υπερέβαινε το 60% και για Roma και Leicester ξεπερνούσε το 70% των εσόδων.