Σήμα κινδύνου από τους Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας για το FIR Λευκωσίας
13:06 - 05 Νοεμβρίου 2018
Σε οριακό σημείο έχει φθάσει η κατάσταση στην εναέρια κυκλοφορία και οι Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας τονίζουν ότι «καθημερινά διεξάγουμε αγώνα για να μην έχουμε σύγκρουση αεροσκαφών στο FIR Λευκωσίας», λόγω «τραγικής έλλειψης προσωπικού».
Η Παγκύπρια Συντεχνία Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας (ΠΑΣΕΕΚ) και ο Σύνδεσμος Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας Κύπρου (ΣΕΕΚΚ) επισημαίνουν ότι «φτάσαμε σε σημείο που δεν μπορούμε πια να φέρουμε το βάρος της ευθύνης μόνοι μας», προσθέτοντας ότι, «ακόμα και αν κατηγορηθούμε από κάποιους για τη δημοσιοποίηση του θέματος, η σιωπή μας θα αποτελούσε συνυπευθυνότητα και συνενοχή εάν συνέβαινε εκείνο το οποίο όλοι φοβόμαστε».
Οι οργανώσεις ζητούν μακρόχρονη στρατηγική για την αεροναυτιλία και τη διαχείριση του FIR, με τη συμμετοχή όλων των αρμόδιων φορέων, επισημαίνοντας ότι «οι αριθμοί των αεροσκαφών αυξάνονται με ρυθμούς μεγαλύτερους από όσους μπορούν να διαχειριστούν με ασφάλεια οι Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας, λόγω διαχρονικής έλλειψης προσωπικού σε επιχειρησιακές και διοικητικές θέσεις και ανεπαρκούς κτιριακής και τεχνολογικής υποδομής».
Σε ανακοίνωσή τους, οι ΠΑΣΕΕΚ και ΣΕΕΚΚ, «με στόχο να προωθηθεί χωρίς άλλη καθυστέρηση και χωρίς επικίνδυνες πρωτοτυπίες η δημιουργία της κρατικής εταιρείας αεροναυτιλίας», καλούν «τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας να παρέμβει αποφασιστικά για να επανέλθουν στο νομοσχέδιο οι θεμελιώδεις πρόνοιες που εισήγαγε το EUROCONTROL προς το συμφέρον της Κυπριακής Δημοκρατίας», και «τον Γενικό Εισαγγελέα να εξετάσει ο ίδιος τις επίμαχες διατάξεις ώστε να εξευρεθούν λύσεις σύννομες και συμβατές με τους επιδιωκόμενους σκοπούς».
Σύμφωνα με τις οργανώσεις ΠΑΣΕΕΚ και ΣΕΕΚΚ, η Κύπρος υστερεί σε σχέση με άλλα ευρωπαϊκά κράτη όσον αφορά τις υπηρεσίες αεροναυτιλίας και, αν και μελέτες του EUROCONTROL δείχνουν ότι η παραγωγικότητα των Κύπριων Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας είναι από τις υψηλότερες στην Ευρώπη, εντούτοις το κόστος εργοδότησης είναι από τα χαμηλότερα.
Επισημαίνουν ότι στην Κύπρο «δεν υπάρχει σχέδιο, ούτε στρατηγική, ούτε στόχος, ούτε επενδύσεις για την αξιοποίηση του FIR», προσθέτοντας ότι «το τέλος αεροναυτιλίας που χρεώνουμε τις αεροπορικές εταιρείες είναι το τέταρτο χαμηλότερο σε 41 ευρωπαϊκές χώρες».
«Εκατομμύρια ευρώ που θα εισέρρεαν κάθε χρόνο στην κυπριακή οικονομία χάνονται και τα επωφελούνται μεταξύ άλλων οι πολλές τουρκικές αεροπορικές εταιρείες που διέρχονται καθημερινά το FIR Λευκωσίας», σημειώνουν.
Επίσης, οι ΠΑΣΕΕΚ και ΣΕΕΚΚ επισημαίνουν ότι οι Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας στην Κύπρο «ελέγχουν χίλια έως χίλια πεντακόσια αεροσκάφη την ημέρα εργαζόμενοι σε ένα άκρως ανεπαρκές δωμάτιο ενοικιαζόμενο σε κτίριο της Cyta στη λεωφόρο Αθαλάσσας στη Λευκωσία», ενώ «μεγάλες δυσκολίες αντιμετωπίζουν και οι συνάδελφοι μας στους Πύργους Ελέγχου των αεροδρομίων Λάρνακας και Πάφου».
«Έχουμε φτάσει σε οριακό σημείο και σε συνάντηση μας με την Υπουργό Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων στις 2 Νοεμβρίου 2018 τονίσαμε εμφαντικά ότι καθημερινά διεξάγουμε αγώνα για να μην έχουμε σύγκρουση αεροσκαφών στο FIR Λευκωσίας και της ζητήσαμε να μεταφέρει το μήνυμα στο Υπουργικό Συμβούλιο και στον ίδιο τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας», αναφέρουν οι οργανώσεις.
Προσθέτουν ότι, «κάτω από τη συνεχή πίεση σε συνδυασμό με τις κακές συνθήκες εργασίας, πολλοί συνάδελφοι μας θέλουν να εγκαταλείψουν το επάγγελμα-λειτούργημα του ελεγκτή εναέριας κυκλοφορίας» και ότι ήδη αρκετοί έχουν μετακινηθεί, «οξύνοντας ακόμα περισσότερο την τραγική έλλειψη προσωπικού».
Οι οργανώσεις σημειώνουν ότι, ενώ αρχικά στήριξαν την απόφαση για δημιουργία κρατικής εταιρείας παροχής υπηρεσιών αεροναυτιλίας, μετά από πολλές καθυστερήσεις και «ελλείψει πολιτικής βούλησης από την Κυβέρνηση να υιοθετήσει λύσεις που ακολουθούνται σε όλη την υπόλοιπη Ευρώπη και επειδή υποστηρίζουμε σθεναρά τη δημιουργία της κρατικής εταιρείας αεροναυτιλίας ως τη μόνη διέξοδο για την οριστική επίλυση των διαχρονικών προβλημάτων του ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας, υποχρεωθήκαμε να μη συνεχίσουμε την αντιπαράθεση με τη Νομική Υπηρεσία όσον αφορά την προστασία της κρατικής εταιρείας και, με τη βοήθεια των νομικών μας συμβούλων, επικεντρώσαμε πρόσφατα την προσπάθεια μας στην προστασία των εργαζομένων που θα κληθούν να παραιτηθούν εθελοντικά από τη Δημόσια Υπηρεσία για να στελεχώσουν την εταιρεία».
Η Παγκύπρια Συντεχνία Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας (ΠΑΣΕΕΚ) και ο Σύνδεσμος Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας Κύπρου (ΣΕΕΚΚ) επισημαίνουν ότι «φτάσαμε σε σημείο που δεν μπορούμε πια να φέρουμε το βάρος της ευθύνης μόνοι μας», προσθέτοντας ότι, «ακόμα και αν κατηγορηθούμε από κάποιους για τη δημοσιοποίηση του θέματος, η σιωπή μας θα αποτελούσε συνυπευθυνότητα και συνενοχή εάν συνέβαινε εκείνο το οποίο όλοι φοβόμαστε».
Οι οργανώσεις ζητούν μακρόχρονη στρατηγική για την αεροναυτιλία και τη διαχείριση του FIR, με τη συμμετοχή όλων των αρμόδιων φορέων, επισημαίνοντας ότι «οι αριθμοί των αεροσκαφών αυξάνονται με ρυθμούς μεγαλύτερους από όσους μπορούν να διαχειριστούν με ασφάλεια οι Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας, λόγω διαχρονικής έλλειψης προσωπικού σε επιχειρησιακές και διοικητικές θέσεις και ανεπαρκούς κτιριακής και τεχνολογικής υποδομής».
Σε ανακοίνωσή τους, οι ΠΑΣΕΕΚ και ΣΕΕΚΚ, «με στόχο να προωθηθεί χωρίς άλλη καθυστέρηση και χωρίς επικίνδυνες πρωτοτυπίες η δημιουργία της κρατικής εταιρείας αεροναυτιλίας», καλούν «τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας να παρέμβει αποφασιστικά για να επανέλθουν στο νομοσχέδιο οι θεμελιώδεις πρόνοιες που εισήγαγε το EUROCONTROL προς το συμφέρον της Κυπριακής Δημοκρατίας», και «τον Γενικό Εισαγγελέα να εξετάσει ο ίδιος τις επίμαχες διατάξεις ώστε να εξευρεθούν λύσεις σύννομες και συμβατές με τους επιδιωκόμενους σκοπούς».
Σύμφωνα με τις οργανώσεις ΠΑΣΕΕΚ και ΣΕΕΚΚ, η Κύπρος υστερεί σε σχέση με άλλα ευρωπαϊκά κράτη όσον αφορά τις υπηρεσίες αεροναυτιλίας και, αν και μελέτες του EUROCONTROL δείχνουν ότι η παραγωγικότητα των Κύπριων Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας είναι από τις υψηλότερες στην Ευρώπη, εντούτοις το κόστος εργοδότησης είναι από τα χαμηλότερα.
Επισημαίνουν ότι στην Κύπρο «δεν υπάρχει σχέδιο, ούτε στρατηγική, ούτε στόχος, ούτε επενδύσεις για την αξιοποίηση του FIR», προσθέτοντας ότι «το τέλος αεροναυτιλίας που χρεώνουμε τις αεροπορικές εταιρείες είναι το τέταρτο χαμηλότερο σε 41 ευρωπαϊκές χώρες».
«Εκατομμύρια ευρώ που θα εισέρρεαν κάθε χρόνο στην κυπριακή οικονομία χάνονται και τα επωφελούνται μεταξύ άλλων οι πολλές τουρκικές αεροπορικές εταιρείες που διέρχονται καθημερινά το FIR Λευκωσίας», σημειώνουν.
Επίσης, οι ΠΑΣΕΕΚ και ΣΕΕΚΚ επισημαίνουν ότι οι Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας στην Κύπρο «ελέγχουν χίλια έως χίλια πεντακόσια αεροσκάφη την ημέρα εργαζόμενοι σε ένα άκρως ανεπαρκές δωμάτιο ενοικιαζόμενο σε κτίριο της Cyta στη λεωφόρο Αθαλάσσας στη Λευκωσία», ενώ «μεγάλες δυσκολίες αντιμετωπίζουν και οι συνάδελφοι μας στους Πύργους Ελέγχου των αεροδρομίων Λάρνακας και Πάφου».
«Έχουμε φτάσει σε οριακό σημείο και σε συνάντηση μας με την Υπουργό Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων στις 2 Νοεμβρίου 2018 τονίσαμε εμφαντικά ότι καθημερινά διεξάγουμε αγώνα για να μην έχουμε σύγκρουση αεροσκαφών στο FIR Λευκωσίας και της ζητήσαμε να μεταφέρει το μήνυμα στο Υπουργικό Συμβούλιο και στον ίδιο τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας», αναφέρουν οι οργανώσεις.
Προσθέτουν ότι, «κάτω από τη συνεχή πίεση σε συνδυασμό με τις κακές συνθήκες εργασίας, πολλοί συνάδελφοι μας θέλουν να εγκαταλείψουν το επάγγελμα-λειτούργημα του ελεγκτή εναέριας κυκλοφορίας» και ότι ήδη αρκετοί έχουν μετακινηθεί, «οξύνοντας ακόμα περισσότερο την τραγική έλλειψη προσωπικού».
Οι οργανώσεις σημειώνουν ότι, ενώ αρχικά στήριξαν την απόφαση για δημιουργία κρατικής εταιρείας παροχής υπηρεσιών αεροναυτιλίας, μετά από πολλές καθυστερήσεις και «ελλείψει πολιτικής βούλησης από την Κυβέρνηση να υιοθετήσει λύσεις που ακολουθούνται σε όλη την υπόλοιπη Ευρώπη και επειδή υποστηρίζουμε σθεναρά τη δημιουργία της κρατικής εταιρείας αεροναυτιλίας ως τη μόνη διέξοδο για την οριστική επίλυση των διαχρονικών προβλημάτων του ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας, υποχρεωθήκαμε να μη συνεχίσουμε την αντιπαράθεση με τη Νομική Υπηρεσία όσον αφορά την προστασία της κρατικής εταιρείας και, με τη βοήθεια των νομικών μας συμβούλων, επικεντρώσαμε πρόσφατα την προσπάθεια μας στην προστασία των εργαζομένων που θα κληθούν να παραιτηθούν εθελοντικά από τη Δημόσια Υπηρεσία για να στελεχώσουν την εταιρεία».
Πηγή ΚΥΠΕ