Στον Χαμπιαούρη η έκθεση για το Σχέδιο Αξιολόγησης του Μαθητή
15:27 - 18 Δεκεμβρίου 2018
Το κενό που για δεκαετίες δημιουργούσε η απουσία γενικής και ενιαίας εκπαιδευτικής πολιτικής για την αξιολόγηση καλύπτεται με το Ενιαίο Σύστημα Αξιολόγησης Μαθητή (ΕΣΑ) το οποίο σήμερα, Τρίτη, παρουσίασε σε εκπαιδευτικές οργανώσεις, μαθητές, γονείς και δημοσιογράφους, η Πρόεδρος της Επιτροπής Αξιολόγησης, Καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Κύπρου, Μαίρη Κουτσελίνη.
Παρών και «οικοδεσπότης» ο Υπουργός Παιδείας και Πολιτισμού, Κώστας Χαμπιαούρης, ο οποίος παρέδωσε επίσημα στον κάθε φορέα την πρόταση της επιτροπής σε σχέση με την αξιολόγηση των μαθητών η οποία αριθμεί 40 σελίδες σημειώνοντας ότι νέο ραντεβού δίδεται στον ίδιο χώρο στις 18 Ιανουαρίου με τις εισηγήσεις τους επί της πρότασης αφότου την μελετήσουν ενδελεχώς.
Συγκεκριμένα το Ενιαίο Σύστημα Αξιολόγησης Μαθητή δόθηκε στην ΠΣΕΜ, στην Παιδοβουλή, στην ΟΕΛΜΕΚ, στην ΠΟΕΔ, στην ΟΛΤΕΚ και στις Ομοσπονδίες Γονέων Μέσης, Δημοτικής και Προδημοτικής Εκπαίδευσης.
Ακολούθως τον λόγο έλαβε η κ. Κουτσελίνη και ανέλυσε τις βασικές παραμέτρους της πρότασης/εισηγήσεις για το Ενιαίο Σύστημα Αξιολόγησης Μαθητή.
Το σύστημα αξιολόγησης δεν αποτυπώνει, απλώς, πού βρίσκεται και τι έχει επιτύχει ο μαθητής/μαθήτρια, αλλά επισημαίνει συγκεκριμένες αδυναμίες και πώς μπορεί ο μαθητής/μαθήτρια να βελτιωθεί.
Επίσης, είπε η κ. Κουτσελίνη, το σύστημα αξιολόγησης είναι πολυδιάστατο και μπορεί προσφέρει διάγνωση, ανατροφοδότηση, ενίσχυση και τελική συγκριτική αξιολόγηση των μαθητών και μαθητριών, καθώς και για αναβάθμιση της διδασκαλίας και μάθησης.
Εκπονήθηκε εν τη απουσία γενικής και ενιαίας εκπαιδευτικής πολιτικής για την αξιολόγηση και επειδή παρατηρήθηκε έλλειψη ενδιαφέροντος των μαθητών για μάθηση και προσπάθεια εξασφάλισης μόνο του βαθμού καθώς και άγχος.
Βασικές αρχές του νέου συστήματος αξιολόγησης είναι ότι «η έγκυρη και αξιόπιστη αξιολόγηση, η οποία παρέχει ανατροφοδότηση, είναι δικαίωμα του μαθητή ενώ η αξιολόγηση είναι αναπόσπαστο μέρος της καθημερινής διδασκαλίας, με έμφαση στη διαμορφωτική αξιολόγηση και την ανατροφοδοτική της λειτουργία».
Επίσης, «η αξιολόγηση επηρεάζει την εφαρμογή των αναλυτικών προγραμμάτων, τη διδασκαλία, τις εμφάσεις και τα αποτελέσματα της μάθησης ενώ η αυθεντική αξιολόγηση, διδασκαλία και μάθηση αποτρέπουν την αποστήθιση και την εξέταση άγονων πληροφοριών και υποστηρίζουν την ανάπτυξη δεξιοτήτων συνεχούς ανάπτυξης».
Όπως επισημάνθηκε από την κ. Κουτσελίνη, η αξιολόγηση δεν είναι αυτοσκοπός αλλά, κατά κύριο λόγο, μέσο ανάπτυξης , η οποία επιτυγχάνεται με τη διάγνωση των αδυναμιών και τις κατάλληλες παρεμβάσεις για βελτίωση.
Σημαντικό είναι και το γεγονός ότι «η υιοθέτηση ενός συστήματος αξιολόγησης, το οποίο θα περιλαμβάνει την ανατροφοδότηση, για την πρόοδο των μαθητριών και μαθητών μπορεί να συμβάλει θετικά και στην επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών».
Η Πρόεδρος της Επιτροπής Αξιολόγησης αναφερόμενη στην εισαγωγή ατομικών δελτίων προόδου είπε ότι σκοπός είναι η βελτίωση της επίδοσης των μαθητών/μαθητριών και η οποία ενισχύεται με την καθημερινή προφορική επίδοση.
Σημειώνεται ότι κάθε μαθητής/μαθήτρια συγκρίνεται με τον εαυτό του/της και όχι συγκριτικά με άλλους ενώ τα δεδομένα/πληροφορίες που προκύπτουν από τη διαμορφωτική αξιολόγηση, με οποιονδήποτε τρόπο και αν έχουν συλλεχθεί, πρέπει να αξιοποιούνται με τρόπο που να συμβάλλει στη βελτίωση της μάθησης.
Σε σχέση με την προφορική αξιολόγηση το ΕΣΑ εστιάζει στο ότι η προφορική αξιολόγηση είναι συνεχής και συντρέχουσα και έχει διαμορφωτικό χαρακτήρα.
Ασφαλιστική δικλίδα για την αντικειμενική αξιολόγηση της προφορικής επίδοσης είναι η αξιολόγηση από πολλαπλές πηγές και με διαφορετικά κριτήρια και εργαλεία.
Σε ό,τι αφορά τον εκπαιδευτικό, αυτός χρησιμοποιεί τουλάχιστον τρεις από τις προτεινόμενες μορφές προφορικής αξιολόγησης. Τέτοιες είναι : η συμμετοχή του/της μαθητή/τριας στις καθημερινές εργασίες του μαθήματος, δραστηριότητες εκτός της αίθουσας διδασκαλίας, παιγνίδι ερωτήσεων και απαντήσεων (quiz), δραστηριότητες αυτοαξιολόγησης και ετεροαξιολόγησης, η όλη συμπεριφορά και επίδοση του μαθητή στα εργαστηριακά μαθήματα και στις ειδικές αίθουσες, ιδιαίτερη αντιμετώπιση της Παραγωγής Γραπτού Λόγου (Έκθεσης) στα φιλολογικά μαθήματα στη Μέση Εκπαίδευση.
Η κ. Κουτσελίνη είπε ότι «το Ενιαίο Σύστημα Αξιολόγησης εφαρμόζεται σταδιακά και ταυτόχρονα με την κατά θέμα επιμόρφωση του/της εκπαιδευτικού» και γίνεται εισήγηση όπως το πρώτο στάδιο προγραμματιστεί και ολοκληρωθεί, από τον προσεχή Φεβρουάριο μέχρι και τον Μάιο.
Στο πρώτο στάδιο, περιλαμβάνεται η βασική επιμόρφωση και εξοικείωση με τα εργαλεία διαμορφωτικής αξιολόγησης και την προφορική αξιολόγηση.
Ο Πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ, Γιάννος Σωκράτους, εξέφρασε την ανησυχία του για τα παιδιά με μεταναστευτική βιογραφία και πώς θα επιβιώσουν με την ενιαία αντιμετώπιση που θα τυγχάνουν όλα τα παιδιά βάσει της πρότασης που κατατέθηκε για να λάβει την απάντηση από την κ. Κουτσελίνη ότι «η βάση όπως έχει σχεδιαστεί είναι για όλα τα παιδιά και δεν αφήνει κανένα έξω και πρόκειται για ανατροφοδότηση ελλείψεων».
Ο Πρόεδρος της ΠΟΕΔ, Φίλιος Φυλακτού, εξέφρασε την ευαρέσκειά του για το γεγονός ότι για πρώτη φορά γίνεται αναφορά σε «ασύγχρονη επικοινωνία» και στην ύπαρξη μιας πλατφόρμας που θα είναι στη διάθεση του εκπαιδευτικού και, όπως επεσήμανε η κ. Κουτσελίνη, τίθεται σε λειτουργία με τη συμβολή και του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου Κύπρου. Είπε επίσης ότι στη Δημοτική Εκπαίδευση ήδη εφαρμόζονται Πίνακες Αξιολόγησης.
Ο Πρόεδρος της Παγκύπριας Συνομοσπονδίας Γονέων Μέσης Εκπαίδευσης, Κυριάκος Νικηφόρου, έψεξε την μη συμμετοχή γονέων στην επιτροπή που συνέταξε το Ενιαίο Σύστημα Αξιολόγησης ενώ έθεσε και το θέμα της αξιολόγησης με ποσοστά. Απαντώντας η κ. Κουτσελίνη είπε ότι όσο πιο τυποποιημένο είναι το σύστημα λιγότερο αποδοτικό γίνεται.
Ο Πρόεδρος της ΠΣΕΜ, Παναγιώτης Γεωργίου, δήλωσε ικανοποιημένος που όλοι οι εμπλεκόμενοι εργάστηκαν από κοινού, μαζί και οι μαθητές, για την σύνταξη της πρότασης για να προσθέσει ότι είναι πολύ σημαντικό, όταν αρχίσει ο διάλογος, οι απόψεις των μαθητών να ληφθούν σοβαρά υπόψη.
Ο Πρόεδρος της Παιδοβουλής, Παρασκευάς Χατζήκκος, στη δική του τοποθέτηση, δήλωσε ότι «απαραίτητη προϋπόθεση για την επιτυχία του ΕΣΑ αποτελεί η ενδυνάμωση και συνεχής στήριξη των εκπαιδευτικών, ώστε αξιοποιώντας κατάλληλους δείκτες και εργαλεία να αξιολογούν, να παρακολουθούν και να καταγράφουν τη συστηματική πρόοδο των μαθητών».
Κοινό σημείο στις δηλώσεις όλων ήταν η δέσμευσή τους ότι θα μελετήσουν ενδελεχώς την πρόταση της Επιτροπής Αξιολόγησης και θα τοποθετηθούν εποικοδομητικά στις 18 Ιανουαρίου 2019 στη νέα αναμεταξύ τους συνάντηση.
Παρών και «οικοδεσπότης» ο Υπουργός Παιδείας και Πολιτισμού, Κώστας Χαμπιαούρης, ο οποίος παρέδωσε επίσημα στον κάθε φορέα την πρόταση της επιτροπής σε σχέση με την αξιολόγηση των μαθητών η οποία αριθμεί 40 σελίδες σημειώνοντας ότι νέο ραντεβού δίδεται στον ίδιο χώρο στις 18 Ιανουαρίου με τις εισηγήσεις τους επί της πρότασης αφότου την μελετήσουν ενδελεχώς.
Συγκεκριμένα το Ενιαίο Σύστημα Αξιολόγησης Μαθητή δόθηκε στην ΠΣΕΜ, στην Παιδοβουλή, στην ΟΕΛΜΕΚ, στην ΠΟΕΔ, στην ΟΛΤΕΚ και στις Ομοσπονδίες Γονέων Μέσης, Δημοτικής και Προδημοτικής Εκπαίδευσης.
Ακολούθως τον λόγο έλαβε η κ. Κουτσελίνη και ανέλυσε τις βασικές παραμέτρους της πρότασης/εισηγήσεις για το Ενιαίο Σύστημα Αξιολόγησης Μαθητή.
Το σύστημα αξιολόγησης δεν αποτυπώνει, απλώς, πού βρίσκεται και τι έχει επιτύχει ο μαθητής/μαθήτρια, αλλά επισημαίνει συγκεκριμένες αδυναμίες και πώς μπορεί ο μαθητής/μαθήτρια να βελτιωθεί.
Επίσης, είπε η κ. Κουτσελίνη, το σύστημα αξιολόγησης είναι πολυδιάστατο και μπορεί προσφέρει διάγνωση, ανατροφοδότηση, ενίσχυση και τελική συγκριτική αξιολόγηση των μαθητών και μαθητριών, καθώς και για αναβάθμιση της διδασκαλίας και μάθησης.
Εκπονήθηκε εν τη απουσία γενικής και ενιαίας εκπαιδευτικής πολιτικής για την αξιολόγηση και επειδή παρατηρήθηκε έλλειψη ενδιαφέροντος των μαθητών για μάθηση και προσπάθεια εξασφάλισης μόνο του βαθμού καθώς και άγχος.
Βασικές αρχές του νέου συστήματος αξιολόγησης είναι ότι «η έγκυρη και αξιόπιστη αξιολόγηση, η οποία παρέχει ανατροφοδότηση, είναι δικαίωμα του μαθητή ενώ η αξιολόγηση είναι αναπόσπαστο μέρος της καθημερινής διδασκαλίας, με έμφαση στη διαμορφωτική αξιολόγηση και την ανατροφοδοτική της λειτουργία».
Επίσης, «η αξιολόγηση επηρεάζει την εφαρμογή των αναλυτικών προγραμμάτων, τη διδασκαλία, τις εμφάσεις και τα αποτελέσματα της μάθησης ενώ η αυθεντική αξιολόγηση, διδασκαλία και μάθηση αποτρέπουν την αποστήθιση και την εξέταση άγονων πληροφοριών και υποστηρίζουν την ανάπτυξη δεξιοτήτων συνεχούς ανάπτυξης».
Όπως επισημάνθηκε από την κ. Κουτσελίνη, η αξιολόγηση δεν είναι αυτοσκοπός αλλά, κατά κύριο λόγο, μέσο ανάπτυξης , η οποία επιτυγχάνεται με τη διάγνωση των αδυναμιών και τις κατάλληλες παρεμβάσεις για βελτίωση.
Σημαντικό είναι και το γεγονός ότι «η υιοθέτηση ενός συστήματος αξιολόγησης, το οποίο θα περιλαμβάνει την ανατροφοδότηση, για την πρόοδο των μαθητριών και μαθητών μπορεί να συμβάλει θετικά και στην επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών».
Η Πρόεδρος της Επιτροπής Αξιολόγησης αναφερόμενη στην εισαγωγή ατομικών δελτίων προόδου είπε ότι σκοπός είναι η βελτίωση της επίδοσης των μαθητών/μαθητριών και η οποία ενισχύεται με την καθημερινή προφορική επίδοση.
Σημειώνεται ότι κάθε μαθητής/μαθήτρια συγκρίνεται με τον εαυτό του/της και όχι συγκριτικά με άλλους ενώ τα δεδομένα/πληροφορίες που προκύπτουν από τη διαμορφωτική αξιολόγηση, με οποιονδήποτε τρόπο και αν έχουν συλλεχθεί, πρέπει να αξιοποιούνται με τρόπο που να συμβάλλει στη βελτίωση της μάθησης.
Σε σχέση με την προφορική αξιολόγηση το ΕΣΑ εστιάζει στο ότι η προφορική αξιολόγηση είναι συνεχής και συντρέχουσα και έχει διαμορφωτικό χαρακτήρα.
Ασφαλιστική δικλίδα για την αντικειμενική αξιολόγηση της προφορικής επίδοσης είναι η αξιολόγηση από πολλαπλές πηγές και με διαφορετικά κριτήρια και εργαλεία.
Σε ό,τι αφορά τον εκπαιδευτικό, αυτός χρησιμοποιεί τουλάχιστον τρεις από τις προτεινόμενες μορφές προφορικής αξιολόγησης. Τέτοιες είναι : η συμμετοχή του/της μαθητή/τριας στις καθημερινές εργασίες του μαθήματος, δραστηριότητες εκτός της αίθουσας διδασκαλίας, παιγνίδι ερωτήσεων και απαντήσεων (quiz), δραστηριότητες αυτοαξιολόγησης και ετεροαξιολόγησης, η όλη συμπεριφορά και επίδοση του μαθητή στα εργαστηριακά μαθήματα και στις ειδικές αίθουσες, ιδιαίτερη αντιμετώπιση της Παραγωγής Γραπτού Λόγου (Έκθεσης) στα φιλολογικά μαθήματα στη Μέση Εκπαίδευση.
Η κ. Κουτσελίνη είπε ότι «το Ενιαίο Σύστημα Αξιολόγησης εφαρμόζεται σταδιακά και ταυτόχρονα με την κατά θέμα επιμόρφωση του/της εκπαιδευτικού» και γίνεται εισήγηση όπως το πρώτο στάδιο προγραμματιστεί και ολοκληρωθεί, από τον προσεχή Φεβρουάριο μέχρι και τον Μάιο.
Στο πρώτο στάδιο, περιλαμβάνεται η βασική επιμόρφωση και εξοικείωση με τα εργαλεία διαμορφωτικής αξιολόγησης και την προφορική αξιολόγηση.
Ο Πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ, Γιάννος Σωκράτους, εξέφρασε την ανησυχία του για τα παιδιά με μεταναστευτική βιογραφία και πώς θα επιβιώσουν με την ενιαία αντιμετώπιση που θα τυγχάνουν όλα τα παιδιά βάσει της πρότασης που κατατέθηκε για να λάβει την απάντηση από την κ. Κουτσελίνη ότι «η βάση όπως έχει σχεδιαστεί είναι για όλα τα παιδιά και δεν αφήνει κανένα έξω και πρόκειται για ανατροφοδότηση ελλείψεων».
Ο Πρόεδρος της ΠΟΕΔ, Φίλιος Φυλακτού, εξέφρασε την ευαρέσκειά του για το γεγονός ότι για πρώτη φορά γίνεται αναφορά σε «ασύγχρονη επικοινωνία» και στην ύπαρξη μιας πλατφόρμας που θα είναι στη διάθεση του εκπαιδευτικού και, όπως επεσήμανε η κ. Κουτσελίνη, τίθεται σε λειτουργία με τη συμβολή και του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου Κύπρου. Είπε επίσης ότι στη Δημοτική Εκπαίδευση ήδη εφαρμόζονται Πίνακες Αξιολόγησης.
Ο Πρόεδρος της Παγκύπριας Συνομοσπονδίας Γονέων Μέσης Εκπαίδευσης, Κυριάκος Νικηφόρου, έψεξε την μη συμμετοχή γονέων στην επιτροπή που συνέταξε το Ενιαίο Σύστημα Αξιολόγησης ενώ έθεσε και το θέμα της αξιολόγησης με ποσοστά. Απαντώντας η κ. Κουτσελίνη είπε ότι όσο πιο τυποποιημένο είναι το σύστημα λιγότερο αποδοτικό γίνεται.
Ο Πρόεδρος της ΠΣΕΜ, Παναγιώτης Γεωργίου, δήλωσε ικανοποιημένος που όλοι οι εμπλεκόμενοι εργάστηκαν από κοινού, μαζί και οι μαθητές, για την σύνταξη της πρότασης για να προσθέσει ότι είναι πολύ σημαντικό, όταν αρχίσει ο διάλογος, οι απόψεις των μαθητών να ληφθούν σοβαρά υπόψη.
Ο Πρόεδρος της Παιδοβουλής, Παρασκευάς Χατζήκκος, στη δική του τοποθέτηση, δήλωσε ότι «απαραίτητη προϋπόθεση για την επιτυχία του ΕΣΑ αποτελεί η ενδυνάμωση και συνεχής στήριξη των εκπαιδευτικών, ώστε αξιοποιώντας κατάλληλους δείκτες και εργαλεία να αξιολογούν, να παρακολουθούν και να καταγράφουν τη συστηματική πρόοδο των μαθητών».
Κοινό σημείο στις δηλώσεις όλων ήταν η δέσμευσή τους ότι θα μελετήσουν ενδελεχώς την πρόταση της Επιτροπής Αξιολόγησης και θα τοποθετηθούν εποικοδομητικά στις 18 Ιανουαρίου 2019 στη νέα αναμεταξύ τους συνάντηση.
Πηγή ΚΥΠΕ