Χαμπιαούρης στον REPORTER: Οι συντεχνίες το πρόβλημα, όχι οι εκπαιδευτικοί
12:59 - 10 Ιουλίου 2018
Αποφασισμένος να προχωρήσει στις απαιτούμενες αλλαγές για εξορθολογισμό του τομέα της εκπαίδευσης-στη βάση των σχετικών αποφάσεων που έλαβε πρόσφατα το Υπουργικό Συμβούλιο-, εμφανίζεται ο υπουργός Παιδείας Κώστας Χαμπιαούρης, εκφράζοντας ωστόσο την ετοιμότητά του για διάλογο με τις συντεχνίες των εκπαιδευτικών με στόχο την εκτόνωση της κρίσης που έχει ξεσπάσει στον χώρο της εκπαίδευσης.
Σε συνέντευξή του στον REPORTER, o υπουργός Παιδείας αναφέρει πως εντός των αμέσως επόμενων ημερών θα στείλει στις συντεχνίες των εκπαιδευτικών την επιστολή την οποία προανήγγειλε χθες-με την οποία θα τις καλεί σε διάλογο-, τονίζοντας πως δεν πρόκειται να βιαστεί υπό το πρίσμα των εκδηλώσεων διαμαρτυρίας που έχουν ανακοινώσει οι συνδικαλιστικές οργανώσεις.
«Το πρόβλημα αυτή τη στιγμή», υπογραμμίζει ο Κώστας Χαμπιαούρης, «δεν είναι οι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι έχουν παραπληροφορηθεί, αλλά οι συντεχνίες. Είναι λυπηρό αυτό που συμβαίνει. Ο κόσμος και οι εκπαιδευτικοί έχουν καταλάβει πλέον πού είναι το πρόβλημα».
Σε συνέντευξή του στον REPORTER, o υπουργός Παιδείας αναφέρει πως εντός των αμέσως επόμενων ημερών θα στείλει στις συντεχνίες των εκπαιδευτικών την επιστολή την οποία προανήγγειλε χθες-με την οποία θα τις καλεί σε διάλογο-, τονίζοντας πως δεν πρόκειται να βιαστεί υπό το πρίσμα των εκδηλώσεων διαμαρτυρίας που έχουν ανακοινώσει οι συνδικαλιστικές οργανώσεις.
«Το πρόβλημα αυτή τη στιγμή», υπογραμμίζει ο Κώστας Χαμπιαούρης, «δεν είναι οι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι έχουν παραπληροφορηθεί, αλλά οι συντεχνίες. Είναι λυπηρό αυτό που συμβαίνει. Ο κόσμος και οι εκπαιδευτικοί έχουν καταλάβει πλέον πού είναι το πρόβλημα».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Στα άκρα η κόντρα εκπαιδευτικών και Χαμπιαούρη – Τα μέτρα που αποφασίστηκαν
Διαβάστε πιο κάτω ολόκληρη τη συνέντευξη του Υπουργού Παιδείας στον REPORTER:
-Είπατε χθες ότι θα στείλετε επιστολή στους εκπαιδευτικούς, με την οποία θα τους καλείτε σε συνάντηση για συζήτηση προς εκτόνωση της κρίσης που ξέσπασε στην Παιδεία. Έχετε στείλει την επιστολή;
-Δεν έχω στείλει ακόμη επιστολή. Θα παρουσιάσω τις θέσεις μου στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, θα τοποθετηθώ, να ξεκαθαρίζει το ζήτημα, για να γνωρίζει ο κόσμος τις δικές μας θέσεις, και σε μια, δύο ημέρες θα πάρουν οι εκπαιδευτικοί την επιστολή. Υπάρχει απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου την οποία πρέπει να σεβαστώ. Είμαι σίγουρος ότι θα βρούμε λύσεις. Υπάρχει θέληση για διάλογο και θα επανέλθω. Δεν θα μείνουν έτσι τα πράγματα. Να πέσουν οι τόνοι και θα τα βρούμε. Τα μέτρα που θα παρθούν, θα αναβαθμίσουν το ρόλο του εκπαιδευτικού.
-Ωστόσο οι εκπαιδευτικοί έχουν ήδη προαναγγήλει κάποια μέτρα που προτίθενται να λάβουν…
-Έχουν το δικαίωμα να κάνουν τις εκδηλώσεις τους, τις διαμαρτυρίες τους. Δεν θα βιαστώ να δώσω την επιστολή επειδή οι ίδιοι εξήγγειλαν τη διαμαρτυρία. Είμαι ανοικτός σε διάλογο, και τονίζω για πολλοστή φορά την πρόσκλησή μου να βρεθούμε στο τραπέζι του διαλόγου, να αποφύγουμε όποιες ακραίες καταστάσεις. Δεν θα τιμωρήσουμε τα παιδιά, επειδή εμείς οι μεγάλοι έχουμε κάποιες διαφορές. Τι μας φταίνε τα παιδιά; Αντιλαμβάνεστε όμως ότι υπάρχουν κάποιες αποφάσεις που λήφθηκαν από το Υπουργικό Συμβούλιο. Οι αποφάσεις αυτές θα εφαρμοστούν και πρέπει να τρέξει η στελέχωση των σχολείων.
-Συνεπώς, τι καινούργιο θα τους πείτε, είτε στην επιστολή σας είτε σε μια νέα συνάντηση που θα έχετε, που να μπορεί να αλλάξει το υφιστάμενο αρνητικό κλίμα που έχει δημιουργηθεί;
-Στο διάλογο που θα τους καλέσω να προσέρθουν, θα συζητήσουμε πολλά άλλα θέματα που αφορούν στον εξορθολογισμό. Δεν έχω κανένα πρόβλημα να ακούσω τις απόψεις τους και για αυτά τα σημεία διαφωνίας που έχουμε για να μπορέσουμε να τα επαναξιολογήσουμε. Έχω την κάθε καλή διάθεση.
-Τι ακριβώς τους είπατε στη συνάντηση της προπερασμένης Δευτέρας με αποτέλεσμα να προκύψει όλη αυτή η αντίδραση από πλευράς των εκπαιδευτικών;
-Όταν ήρθαν την Δευτέρα, δεν έγινε διάλογος. Τους είχα πει πως είχα μια έκθεση του Γενικού Ελεγκτή, η οποία θίγει πολύ σημαντικά θέματα. Με βάση αυτή την έκθεση πρέπει να προχωρήσω σε κάποιες βελτιωτικές κινήσεις, και είχαμε επισημάνει 3-4 σημεία. Όταν τους είπα για τον Υπεύθυνο Τμήματος, για μείωση στα χρόνια υπηρεσίας τους, τους Βοηθούς Διευθυντές, τα άκουγαν. Μόλις του είπα ότι μπαίνει μέσα και το ζήτημα του συνδικαλιστικού χρόνου, εκεί είναι που αντέδρασαν έντονα. Κάποιοι έφυγαν, κτυπούσαν τα χέρια στο τραπέζι κ.λ.π.
-Σας κατηγορούν πως τους φέρατε προ τετελεσμένων γεγονότων και ότι δεν είχατε μαζί τους προηγουμένως συνδιαβούλευση και διάλογο…
-Λένε ότι έφερα εκεί δέκα άτομα… Και σας ερωτώ. Αν είχα πρόθεση να τους τα ανακοινώσω τετελεσμένα, θα έπαιρνα τους συμβούλους μου εκεί, τους συνεργάτες μου; Δεν θα έπαιρνα τις αποφάσεις και τέλος; Και τους το εξήγησα πως είμαστε εδώ για να σας πω ότι έχω τρεις ημέρες πριν πάω στο Υπουργικό. Σας λέω κάποιες απόψεις και επισημάνσεις στις οποίες προτίθεμαι να προβώ για τον εξορθολογισμό και την στελέχωση και ελάτε να τα δούμε. Είχαμε δύο ημέρες ακόμη και δεν ήθελαν καν να ακούσουν. Δηλαδή, δεν μου είπαν να τα συζητήσουμε όλα όπως λένε τώρα. Δεν ήθελαν και αποχώρησαν. Τι έπρεπε να κάνω; Το ότι έφερα κόσμο μαζί μου, δείχνει πρόθεση για διάλογο. Διότι μπορούσαν να μου θέσουν και κάτι άλλο και έπρεπε να ρωτήσω τους συμβούλους μου. Δεν τα γνωρίζω όλα.
-Σας έχουν προσάψει πάντως και διάφορους χαρακτηρισμούς, τους οποίους αντιλαμβανόμαστε πως έχετε ακούσει. Πώς απαντάτε;
-Ούτε ετσιθελιστής είμαι, ούτε αυταρχικός, ούτε θέλω να προβαίνω σε ενέργειες που να δημιουργούν προβλήματα με τους εκπαιδευτικούς. Τους εκτιμώ και τους σέβομαι. Το πρόβλημα αυτή τη στιγμή δεν είναι οι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι έχουν παραπληροφορηθεί, αλλά οι συντεχνίες. Είναι λυπηρό αυτό που συμβαίνει. Ο κόσμος και οι εκπαιδευτικοί έχουν καταλάβει πλέον πού είναι το πρόβλημα. Όταν παίρνετε απαλλαγή για Υπεύθυνο Τμήματος, έχετε στην τάξη σας 20-25 παιδιά και έχετε στο σύνολο αυτό, και παιδιά τα οποία έχουν προβλήματα παρεκκλίνουσας συμπεριφοράς, για την οποία θέλετε στήριξη. Και σας λέω, δεν θα σας δώσω δύο ώρες μείωση, θα σας δώσω μια ώρα μείωση, αλλά θα έχετε άμεση στήριξη με τα χρήματα που θα εξοικονομήσω μέσα στην τάξη σας ή εκτός, με μηχανισμούς που θα βοηθήσουν τα παιδιά με παρεκκλίνουσα συμπεριφορά. Τι θα θέλατε να δουλεύετε δύο ώρες και να έχετε μέσα στην αίθουσα ένα παιδάκι που μπορεί να σας αναστατώνει την τάξη;
-Αληθεύει και σε ποιο βαθμό αυτό που λένε οι συντεχνίες, πώς στοχεύετε ουσιαστικά στην διάλυση του συνδιακαλιστικού κινήματος στην εκπαίδευση;
-Έχουμε 67 συνδικαλιστές, άλλοι παίρνουν πλήρη απαλλαγή και άλλοι μερική. Στο σύνολο τους είναι 22-23 εκπαιδευτικοί και μας στοιχίζουν περισσότερες από 700.000 ευρώ. Σε άλλες συντεχνίες, όπως είναι για παράδειγμα η ΠΑΣΥΔΥ, λαμβάνουν επιχορήγηση από το κράτος, πληρώνονται από τις συντεχνίες. Μα ξέρετε τι σημαίνει αυτό το πράγμα; Θέλουμε να συνδικαλιζόμαστε, μου λένε. Φυσικά και να το κάνουν, αλλά γιατί ο Υπουργός να βλέπει τους συντεχνιακούς το πρωί στο Υπουργείο και όχι το απόγευμα; Αυτά τα 67 άτομα φεύγουν από τα σχολεία. Σκεφτήκατε ποτέ τι αναστάτωση δημιουργείται στα σχολεία; Σκεφτήκατε ότι ένας εκπαιδευτικός έχει τέσσερις ημέρες μάθημα και μια δεν έχει. Εκείνη την μια ημέρα που δεν έχει, ποιος αναλαμβάνει τα παιδιά του στο σχολείο; Υπάρχει μια έκθεση του Γενικού Ελεγκτή που απευθύνεται σε εμένα προσωπικά και στις ευθύνες μου ως Υπουργός Παιδείας. Μιλά για διασπάθιση του δημόσιου χρήματος. Προσωπικά θεώρησα σωστό ότι πρέπει να σεβαστώ αυτόν τον θεσμό και τις εισηγήσεις του Γενικού Ελεγκτή. Εγώ τώρα έχω αναλάβει, και έπρεπε να προχωρήσω άμεσα σε υλοποίηση των υποδείξεων του Γενικού Ελεγκτή. Από τη στιγμή που και εγώ θέλω να με σέβονται ως θεσμό και ως άτομο, οφείλω και εγώ να σέβομαι τους θεσμούς της Κυπριακής Δημοκρατίας, και αυτό έκανα. Ο καθένας θεωρεί ορθό να πράξει αυτό που πιστεύει ο ίδιος για το καλό της Παιδείας και για τα παιδιά μας.
Διαβάστε πιο κάτω ολόκληρη τη συνέντευξη του Υπουργού Παιδείας στον REPORTER:
-Είπατε χθες ότι θα στείλετε επιστολή στους εκπαιδευτικούς, με την οποία θα τους καλείτε σε συνάντηση για συζήτηση προς εκτόνωση της κρίσης που ξέσπασε στην Παιδεία. Έχετε στείλει την επιστολή;
-Δεν έχω στείλει ακόμη επιστολή. Θα παρουσιάσω τις θέσεις μου στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, θα τοποθετηθώ, να ξεκαθαρίζει το ζήτημα, για να γνωρίζει ο κόσμος τις δικές μας θέσεις, και σε μια, δύο ημέρες θα πάρουν οι εκπαιδευτικοί την επιστολή. Υπάρχει απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου την οποία πρέπει να σεβαστώ. Είμαι σίγουρος ότι θα βρούμε λύσεις. Υπάρχει θέληση για διάλογο και θα επανέλθω. Δεν θα μείνουν έτσι τα πράγματα. Να πέσουν οι τόνοι και θα τα βρούμε. Τα μέτρα που θα παρθούν, θα αναβαθμίσουν το ρόλο του εκπαιδευτικού.
-Ωστόσο οι εκπαιδευτικοί έχουν ήδη προαναγγήλει κάποια μέτρα που προτίθενται να λάβουν…
-Έχουν το δικαίωμα να κάνουν τις εκδηλώσεις τους, τις διαμαρτυρίες τους. Δεν θα βιαστώ να δώσω την επιστολή επειδή οι ίδιοι εξήγγειλαν τη διαμαρτυρία. Είμαι ανοικτός σε διάλογο, και τονίζω για πολλοστή φορά την πρόσκλησή μου να βρεθούμε στο τραπέζι του διαλόγου, να αποφύγουμε όποιες ακραίες καταστάσεις. Δεν θα τιμωρήσουμε τα παιδιά, επειδή εμείς οι μεγάλοι έχουμε κάποιες διαφορές. Τι μας φταίνε τα παιδιά; Αντιλαμβάνεστε όμως ότι υπάρχουν κάποιες αποφάσεις που λήφθηκαν από το Υπουργικό Συμβούλιο. Οι αποφάσεις αυτές θα εφαρμοστούν και πρέπει να τρέξει η στελέχωση των σχολείων.
-Συνεπώς, τι καινούργιο θα τους πείτε, είτε στην επιστολή σας είτε σε μια νέα συνάντηση που θα έχετε, που να μπορεί να αλλάξει το υφιστάμενο αρνητικό κλίμα που έχει δημιουργηθεί;
-Στο διάλογο που θα τους καλέσω να προσέρθουν, θα συζητήσουμε πολλά άλλα θέματα που αφορούν στον εξορθολογισμό. Δεν έχω κανένα πρόβλημα να ακούσω τις απόψεις τους και για αυτά τα σημεία διαφωνίας που έχουμε για να μπορέσουμε να τα επαναξιολογήσουμε. Έχω την κάθε καλή διάθεση.
-Τι ακριβώς τους είπατε στη συνάντηση της προπερασμένης Δευτέρας με αποτέλεσμα να προκύψει όλη αυτή η αντίδραση από πλευράς των εκπαιδευτικών;
-Όταν ήρθαν την Δευτέρα, δεν έγινε διάλογος. Τους είχα πει πως είχα μια έκθεση του Γενικού Ελεγκτή, η οποία θίγει πολύ σημαντικά θέματα. Με βάση αυτή την έκθεση πρέπει να προχωρήσω σε κάποιες βελτιωτικές κινήσεις, και είχαμε επισημάνει 3-4 σημεία. Όταν τους είπα για τον Υπεύθυνο Τμήματος, για μείωση στα χρόνια υπηρεσίας τους, τους Βοηθούς Διευθυντές, τα άκουγαν. Μόλις του είπα ότι μπαίνει μέσα και το ζήτημα του συνδικαλιστικού χρόνου, εκεί είναι που αντέδρασαν έντονα. Κάποιοι έφυγαν, κτυπούσαν τα χέρια στο τραπέζι κ.λ.π.
-Σας κατηγορούν πως τους φέρατε προ τετελεσμένων γεγονότων και ότι δεν είχατε μαζί τους προηγουμένως συνδιαβούλευση και διάλογο…
-Λένε ότι έφερα εκεί δέκα άτομα… Και σας ερωτώ. Αν είχα πρόθεση να τους τα ανακοινώσω τετελεσμένα, θα έπαιρνα τους συμβούλους μου εκεί, τους συνεργάτες μου; Δεν θα έπαιρνα τις αποφάσεις και τέλος; Και τους το εξήγησα πως είμαστε εδώ για να σας πω ότι έχω τρεις ημέρες πριν πάω στο Υπουργικό. Σας λέω κάποιες απόψεις και επισημάνσεις στις οποίες προτίθεμαι να προβώ για τον εξορθολογισμό και την στελέχωση και ελάτε να τα δούμε. Είχαμε δύο ημέρες ακόμη και δεν ήθελαν καν να ακούσουν. Δηλαδή, δεν μου είπαν να τα συζητήσουμε όλα όπως λένε τώρα. Δεν ήθελαν και αποχώρησαν. Τι έπρεπε να κάνω; Το ότι έφερα κόσμο μαζί μου, δείχνει πρόθεση για διάλογο. Διότι μπορούσαν να μου θέσουν και κάτι άλλο και έπρεπε να ρωτήσω τους συμβούλους μου. Δεν τα γνωρίζω όλα.
-Σας έχουν προσάψει πάντως και διάφορους χαρακτηρισμούς, τους οποίους αντιλαμβανόμαστε πως έχετε ακούσει. Πώς απαντάτε;
-Ούτε ετσιθελιστής είμαι, ούτε αυταρχικός, ούτε θέλω να προβαίνω σε ενέργειες που να δημιουργούν προβλήματα με τους εκπαιδευτικούς. Τους εκτιμώ και τους σέβομαι. Το πρόβλημα αυτή τη στιγμή δεν είναι οι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι έχουν παραπληροφορηθεί, αλλά οι συντεχνίες. Είναι λυπηρό αυτό που συμβαίνει. Ο κόσμος και οι εκπαιδευτικοί έχουν καταλάβει πλέον πού είναι το πρόβλημα. Όταν παίρνετε απαλλαγή για Υπεύθυνο Τμήματος, έχετε στην τάξη σας 20-25 παιδιά και έχετε στο σύνολο αυτό, και παιδιά τα οποία έχουν προβλήματα παρεκκλίνουσας συμπεριφοράς, για την οποία θέλετε στήριξη. Και σας λέω, δεν θα σας δώσω δύο ώρες μείωση, θα σας δώσω μια ώρα μείωση, αλλά θα έχετε άμεση στήριξη με τα χρήματα που θα εξοικονομήσω μέσα στην τάξη σας ή εκτός, με μηχανισμούς που θα βοηθήσουν τα παιδιά με παρεκκλίνουσα συμπεριφορά. Τι θα θέλατε να δουλεύετε δύο ώρες και να έχετε μέσα στην αίθουσα ένα παιδάκι που μπορεί να σας αναστατώνει την τάξη;
-Αληθεύει και σε ποιο βαθμό αυτό που λένε οι συντεχνίες, πώς στοχεύετε ουσιαστικά στην διάλυση του συνδιακαλιστικού κινήματος στην εκπαίδευση;
-Έχουμε 67 συνδικαλιστές, άλλοι παίρνουν πλήρη απαλλαγή και άλλοι μερική. Στο σύνολο τους είναι 22-23 εκπαιδευτικοί και μας στοιχίζουν περισσότερες από 700.000 ευρώ. Σε άλλες συντεχνίες, όπως είναι για παράδειγμα η ΠΑΣΥΔΥ, λαμβάνουν επιχορήγηση από το κράτος, πληρώνονται από τις συντεχνίες. Μα ξέρετε τι σημαίνει αυτό το πράγμα; Θέλουμε να συνδικαλιζόμαστε, μου λένε. Φυσικά και να το κάνουν, αλλά γιατί ο Υπουργός να βλέπει τους συντεχνιακούς το πρωί στο Υπουργείο και όχι το απόγευμα; Αυτά τα 67 άτομα φεύγουν από τα σχολεία. Σκεφτήκατε ποτέ τι αναστάτωση δημιουργείται στα σχολεία; Σκεφτήκατε ότι ένας εκπαιδευτικός έχει τέσσερις ημέρες μάθημα και μια δεν έχει. Εκείνη την μια ημέρα που δεν έχει, ποιος αναλαμβάνει τα παιδιά του στο σχολείο; Υπάρχει μια έκθεση του Γενικού Ελεγκτή που απευθύνεται σε εμένα προσωπικά και στις ευθύνες μου ως Υπουργός Παιδείας. Μιλά για διασπάθιση του δημόσιου χρήματος. Προσωπικά θεώρησα σωστό ότι πρέπει να σεβαστώ αυτόν τον θεσμό και τις εισηγήσεις του Γενικού Ελεγκτή. Εγώ τώρα έχω αναλάβει, και έπρεπε να προχωρήσω άμεσα σε υλοποίηση των υποδείξεων του Γενικού Ελεγκτή. Από τη στιγμή που και εγώ θέλω να με σέβονται ως θεσμό και ως άτομο, οφείλω και εγώ να σέβομαι τους θεσμούς της Κυπριακής Δημοκρατίας, και αυτό έκανα. Ο καθένας θεωρεί ορθό να πράξει αυτό που πιστεύει ο ίδιος για το καλό της Παιδείας και για τα παιδιά μας.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Τρέχουν να σβήσουν τις φωτιές στην εκπαίδευση οι γονείς