ΑW 139: Μας κρέμασαν οι Ιταλοί, μας αποτελειώνουν οι Καταριανοί
11:00 - 01 Αυγούστου 2018
Τα πληρώσαμε ακριβά, απασχόλησαν ουκ ολίγες φορές την Ελεγκτική Υπηρεσία, ξεμείναμε από ανταλλακτικά και τώρα, οκτώ μόλις χρόνια μετά την αγορά τους κινδυνεύουν να μείνουν καθηλωμένα.
Ο λόγος για τα τρία ελικόπτερα Agusta Westland ΑW 139 που αγόρασε το 2008 και προμηθεύτηκε το 2010 η Εθνική Φρουρά. Τα ελικόπτερα κόστισαν στην Κυπριακή Δημοκρατία 10 εκ. 900 χιλιάδες ευρώ έκαστο, ενώ με τις προσθήκες που έγιναν για προμήθεια ανταλλακτικών η τελική τιμή αγοράς ανήλθε στα 15 εκ. ευρώ.
Σύμφωνα με έκθεση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας την ίδια περίοδο που το Υπουργείο Άμυνας πλήρωνε 45 εκ. ευρώ για την αγορά τους κάποιες άλλες χώρες τα εξασφάλιζαν σε πολύ καλύτερη τιμή.
Σήμερα 8 χρόνια μετά υπάρχει κίνδυνος να μείνουν και τα τρία ελικόπτερα καθηλωμένα με τα χέρια του Υπουργείου Άμυνας να είναι δεμένα.
Τα προβλήματα ξεκίνησαν με τα ανταλλακτικά του ενός εκ των τριών ελικοπτέρων το οποίο είναι καθηλωμένο πάνω από τρία χρόνια. Παρά τις προσπάθειες του Υπουργείου Άμυνας αυτό να επιδιορθωθεί με καινούρια ανταλλακτικά, τα οποία ούτως ή άλλως χρυσοπλήρωσε, αυτό δεν κατέστη δυνατό αφού η κατασκευάστρια εταιρία αδυνατεί να ανταποκριθεί, λόγω του όγκου νέων παραγγελιών που έλαβε.
Μάλιστα στην προσπάθεια αυτή ενεπλάκη και το ιταλικό Υπουργείο Άμυνας το οποίο κάλεσε την εταιρία να ικανοποιήσει τις ανάγκες της Κύπρου, κάτι ωστόσο που δεν έγινε.
Μάλιστα οι υπεύθυνοι του Υπουργείου Άμυνας μη έχοντας άλλη επιλογή προχώρησαν σε «κανιβαλισμό» του ενός ελικοπτέρου. Πήραν δηλαδή εξαρτήματα από το καθηλωμένο και τα τοποθέτησαν στα άλλα δύο, ελλείψει εξαρτημάτων, με στόχο αυτά να παραμείνουν μάχιμα.
Σήμερα ακόμα ένα εμπόδιο έρχεται να προστεθεί στην κακή, όπως αυτή αποδεικνύεται εκ του αποτελέσματος, αγορά των τριών ελικοπτέρων.
Τα ελικόπτερα πρέπει να προχωρήσουν σε γενική συντήρηση (σ.σ. αυτό γίνεται κάθε οκτώ χρόνια) και για αυτό το λόγο το Υπουργείο Άμυνας προκήρυξε προσφορές.
Η προσφορά κατακυρώθηκε, σύμφωνα με τον «Φιλελεύθερο» ωστόσο η Gulf Helicopters Company με έδρα το Κατάρ, που αποκλείστηκε από τον διαγωνισμό κατέθεσε προσφυγή στην Αναθεωρητική Αρχή χαρακτηρίζοντας την απόφαση κατακύρωσης ως παράνομη αφού όπως ισχυρίζεται αποκλείστηκε άδικα.
Η εξέλιξη αυτή χτύπησε κόκκινο στο συναγερμό στο Υπουργείο Άμυνας αφού σημαίνει πως ο κίνδυνος για να καθηλωθούν τελικά και τα τρία ελικόπτερα, είναι κάτι περισσότερο από ορατός.
Μάλιστα τυχών καθυστέρηση ίσως αυξήσει ακόμα περισσότερο το κόστος συντήρησης, όταν αυτή γίνει, αφού σύμφωνα με το πρωτόκολλο των ελικοπτέρων, απαγορεύεται να εκτελέσουν πτήσεις προς το εξωτερικό μετά τα 8 χρόνια για σκοπούς συντήρησης. Σε τέτοια περίπτωση το Υπουργείο θα επιβαρυνθεί με το κόστος μεταφοράς τους με άλλο μέσο.
Για τον λόγο αυτό ζήτησε και πέτυχε από την Αναθεωρητική Αρχή σύντομη εξέταση του ζητήματος που προέκυψε μεταξύ Υπουργείου Άμυνας και Gulf Helicopters εντός Ιουλίου.
Σε αντίθετη περίπτωση, εάν η εξέταση της προσφυγής καθυστερήσει και το θέμα παραμείνει άλυτο, τότε το κόστος θα είναι τεράστιο για την Εθνική Φρουρά, τόσο σε οικονομικό, όσο και σε επιχειρησιακό επίπεδο.
Ο λόγος για τα τρία ελικόπτερα Agusta Westland ΑW 139 που αγόρασε το 2008 και προμηθεύτηκε το 2010 η Εθνική Φρουρά. Τα ελικόπτερα κόστισαν στην Κυπριακή Δημοκρατία 10 εκ. 900 χιλιάδες ευρώ έκαστο, ενώ με τις προσθήκες που έγιναν για προμήθεια ανταλλακτικών η τελική τιμή αγοράς ανήλθε στα 15 εκ. ευρώ.
Σύμφωνα με έκθεση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας την ίδια περίοδο που το Υπουργείο Άμυνας πλήρωνε 45 εκ. ευρώ για την αγορά τους κάποιες άλλες χώρες τα εξασφάλιζαν σε πολύ καλύτερη τιμή.
Σήμερα 8 χρόνια μετά υπάρχει κίνδυνος να μείνουν και τα τρία ελικόπτερα καθηλωμένα με τα χέρια του Υπουργείου Άμυνας να είναι δεμένα.
Τα προβλήματα ξεκίνησαν με τα ανταλλακτικά του ενός εκ των τριών ελικοπτέρων το οποίο είναι καθηλωμένο πάνω από τρία χρόνια. Παρά τις προσπάθειες του Υπουργείου Άμυνας αυτό να επιδιορθωθεί με καινούρια ανταλλακτικά, τα οποία ούτως ή άλλως χρυσοπλήρωσε, αυτό δεν κατέστη δυνατό αφού η κατασκευάστρια εταιρία αδυνατεί να ανταποκριθεί, λόγω του όγκου νέων παραγγελιών που έλαβε.
Μάλιστα στην προσπάθεια αυτή ενεπλάκη και το ιταλικό Υπουργείο Άμυνας το οποίο κάλεσε την εταιρία να ικανοποιήσει τις ανάγκες της Κύπρου, κάτι ωστόσο που δεν έγινε.
Μάλιστα οι υπεύθυνοι του Υπουργείου Άμυνας μη έχοντας άλλη επιλογή προχώρησαν σε «κανιβαλισμό» του ενός ελικοπτέρου. Πήραν δηλαδή εξαρτήματα από το καθηλωμένο και τα τοποθέτησαν στα άλλα δύο, ελλείψει εξαρτημάτων, με στόχο αυτά να παραμείνουν μάχιμα.
Σήμερα ακόμα ένα εμπόδιο έρχεται να προστεθεί στην κακή, όπως αυτή αποδεικνύεται εκ του αποτελέσματος, αγορά των τριών ελικοπτέρων.
Τα ελικόπτερα πρέπει να προχωρήσουν σε γενική συντήρηση (σ.σ. αυτό γίνεται κάθε οκτώ χρόνια) και για αυτό το λόγο το Υπουργείο Άμυνας προκήρυξε προσφορές.
Η προσφορά κατακυρώθηκε, σύμφωνα με τον «Φιλελεύθερο» ωστόσο η Gulf Helicopters Company με έδρα το Κατάρ, που αποκλείστηκε από τον διαγωνισμό κατέθεσε προσφυγή στην Αναθεωρητική Αρχή χαρακτηρίζοντας την απόφαση κατακύρωσης ως παράνομη αφού όπως ισχυρίζεται αποκλείστηκε άδικα.
Η εξέλιξη αυτή χτύπησε κόκκινο στο συναγερμό στο Υπουργείο Άμυνας αφού σημαίνει πως ο κίνδυνος για να καθηλωθούν τελικά και τα τρία ελικόπτερα, είναι κάτι περισσότερο από ορατός.
Μάλιστα τυχών καθυστέρηση ίσως αυξήσει ακόμα περισσότερο το κόστος συντήρησης, όταν αυτή γίνει, αφού σύμφωνα με το πρωτόκολλο των ελικοπτέρων, απαγορεύεται να εκτελέσουν πτήσεις προς το εξωτερικό μετά τα 8 χρόνια για σκοπούς συντήρησης. Σε τέτοια περίπτωση το Υπουργείο θα επιβαρυνθεί με το κόστος μεταφοράς τους με άλλο μέσο.
Για τον λόγο αυτό ζήτησε και πέτυχε από την Αναθεωρητική Αρχή σύντομη εξέταση του ζητήματος που προέκυψε μεταξύ Υπουργείου Άμυνας και Gulf Helicopters εντός Ιουλίου.
Σε αντίθετη περίπτωση, εάν η εξέταση της προσφυγής καθυστερήσει και το θέμα παραμείνει άλυτο, τότε το κόστος θα είναι τεράστιο για την Εθνική Φρουρά, τόσο σε οικονομικό, όσο και σε επιχειρησιακό επίπεδο.