Έτσι στήνει το παζλ ο Χαμπιαούρης για την ανάγκη αλλαγών στην παιδεία
07:56 - 18 Αυγούστου 2018
Σε στάση αναμονής θα βρίσκεται μέχρι τη Δευτέρα, ο Υπουργός Παιδείας Κώστας Χαμπιαούρης, οπότε οι εκπαιδευτικές οργανώσεις θα αποφασίσουν εάν θα αποδεχτούν το κάλεσμα του υπουργού για νέο γύρο διαλόγου, ούτως ώστε να βρεθεί διέξοδος στο υφιστάμενο κλίμα αδιεξόδου που αφήνει μετέωρο το πρώτο κουδούνι της νέας σχολικής χρονιάς.
Σε ένα υπόμνημα, 31 σελίδων και έξι κεφαλαίων, που απέστειλε χθες ο Κώστας Χαμπιαούρης στις συντεχνίες των εκπαιδευτικών, παραθέτονται αναλυτικά τα όσα καταγράφονται στον τομέα της εκπαίδευσης, με διεθνείς και ευρωπαϊκές εκθέσεις που δείχνουν την Κύπρο σε χαμηλές θέσεις όσον αφορά συγκεκριμένα ζητήματα στο εκπαιδευτικό σύστημα.
Επιπλέον παραθέτει, τις αποφάσεις του Υπουργικού Συμβουλίου, ολόκληρο το χρονικό του διαλόγου ανάμεσα στις δύο πλευρές-υπουργό Παιδείας και εκπαιδευτικές οργανώσεις– αλλά και την πολιτική που ακολουθεί η Κυβέρνηση για τον εξορθολογισμό στην παιδεία.
Επιγραμματικά το πολυσέλιδο υπόμνημα αναφέρει τα εξής:
Στο πρώτο κεφάλαιο, το Υπουργείο Παιδείας αναλύει την υπάρχουσα κατάσταση που επικρατεί στο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας, συγκρίνοντας τη χρηματοδοτική προσπάθεια, με τα αποτέλεσμα που καταγράφονται.
Στου έξι πρώτους στατιστικούς πίνακες, το Υπουργείο αναφέρει πως η Κύπρος αφιερώνει σημαντικό μέρος του προϋπολογισμού της στο δημόσιο σχολείο. Στους πίνακες η Κύπρος κατατάσσεται στην έκτη θέση διεθνώς, ως προς το μερίδιο των δαπανών της εκπαίδευσης, με τις δημόσιες δαπάνες το 2016 να είναι υψηλές από το μέσο όρο της ΕΕ .
Από την άλλη, όσον αφορά το την αναλογία μαθητών ανά εκπαιδευτικό και την αναλογία μαθητών ανά τμήμα, η σύγκριση με τον μέσο όρο της ΕΕ είναι ευνοϊκότερη. Σε αντίθεση, με την σύγκριση που γίνεται ως προς την έκταση της σχολικής χρονιάς και το μέσο εβδομαδιαίο ή ετήσιο διδακτικό χρόνο.
Σύμφωνα με έρευνα του Διεθνές Νομισματικού Ταμείου(ΔΝΤ), τον Απρίλιο του 2013 ο εκπαιδευτικός χρόνος είναι λιγότερος συγκριτικά με άλλες χώρες της ΕΕ.
Στο πρώτο κεφάλαιο, το Υπουργείο Παιδείας συμπαιρένει πως, ενώ στην Κύπρο γίνεται μεγαλύτερη προσπάθεια χρηματοδότησης στο εκπαιδευτικό σύστημα το εκπαιδευτικό προσωπικό και τα σχολεία αξιοποιούνται λιγότερο σε σύγκριση με άλλες χώρες της ΕΕ και του ΟΟΣΑ.
Η αποτυχία των μαθητών δεν αντικατοπτρίζετε με τις δαπάνες
Στο δεύτερο κεφάλαιο,το Υπουργείο Παιδείας ψάχνοντας, όπως αναφέρει, την αποτελεσματικότητα της προσπάθειας και της δημόσιας δαπάνης συγκρίνει παραθέτοντας έρευνες για τις επιδόσεις των μαθητών στην Κύπρο με αλλά κράτη μέλη, καταλήγοντας πως σε μόνιμη βάση οι υποψήφιοι στις Παγκύπριες Εξετάσεις έχουν μέσο όρο στα κύρια μαθήματα κάτω από τη βάση.
Τα τελευταία χρόνια, τόσο στα Νέα Ελληνικά όσο και στα Μαθηματικά ή Φυσική-Χημεία , ο μέσος όρος είναι κάτω από 50%, ενώ όπως αναφέρει το Υπουργείο, παρά τις διακυμάνσεις, παρουσιάζεται και επιδείνωση των αποτελεσμάτων μέσα στο χρόνο.
Προϋπολογισμός και μειώσεις εκπαιδευτικού χρόνου
Στο τρίτο κεφάλαιο, το Υπουργείο Παιδείας παραθέτει σε αναλυτικό πίνακα τον προϋπολογισμό του Υπουργείου(σελ.7), που όπως αναφέρει, ένα μεγάλο ποσοστό ετήσιας δαπάνης για τη δημόσια εκπαίδευση(8%) , αντιστοιχεί σε «απαλλαγές» εκπαιδευτικών. Δηλαδή, στη μείωση του διδακτικού χρόνου, είτε έναντι εξωδιδακτικού χρόνου, είτε λόγω αρχαιότητας των εκπαιδευτικών. Συνολικά οι απαλλαγές κοστολογούνται σε 52,7 εκατομμύρια που αντιστοιχεί στο 8% του συνολικού μισθολογίου των εκπαιδευτικών.
Στην συνέχεια παραθέτονται πίνακες μειώσεων των διδακτικών χρόνων στη Δημοτική εκπαίδευση, στη Μέση Εκπαίδευση και στη Μέση Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση.
Οι αποφάσεις του Υπουργικού Συμβουλίου
Στο τέταρτο κεφάλαιο, το Υπουργείο παραθέτει την επείγουσα επιστολή που απεστάλη στο Υπουργείο Παιδεία από τον Γενικού Ελεγκτή στις 11 Ιουνίου, στην οποία υποδεικνύει όπως υπάρξει συμμόρφωσης με τις συστάσεις του, οι οποίες αφορούσαν τα διαχρονικά θέματα σε χειρισμούς του Υπουργείο.
Συγκεκριμένα ο Γενικό Ελεγκτής αναφέρεται σε : α)Απαλλαγές από διδακτικό χρόνο, και β)Μείωση του διδακτικού χρόνου με τα χρόνια υπηρεσίας.
Στην συνέχεια, παραθέτει συνολικά επτά σχετικές διεθνείς εκθέσεις , μελέτες, εισηγήσεις από εμπειρογνώμονες, όπως και την μελέτη της Ernst&Young στην οποία το 2016 το Υπουργείο είχε αναθέσει μελέτη σχετικά με τον εξορθολογισμό του τρόπου μείωση διδακτικού χρόνου, έναντι αρχαιότητας ή εξωδιδακτικών δραστηριοτήτων. Στη σχετική μελέτη, σημειώνει το Υπουργείο, κλήθησαν και κατάθεσαν απόψεις και οι εκπαιδευτικές οργανώσεις.
Με γνώμονα την Έκθεση της Τεχνικής Επιτροπής, την μελέτη των εμπειρογνώμων αλλά και τις προτάσεις πολιτικής λήψης διαρθρωτικών μέτρων, ο Υπουργός Παιδείας στις 26.7.2018 προώθησε Πρόταση στο Υπουργικό Συμβούλιο.
Τέλος το Υπουργείο στο τέταρτο κεφάλαιο, αναγράφει την απόφαση που πάρθηκε στο Υπουργικό Συμβούλιο στις 4 Ιουλίου του 2018, όπου πάρθηκαν μέτρα αύξησης του διδακτικού χρόνου και περιόρισε την ανάγκη για απασχόληση των εκτάκτων εκπαιδευτικών σε 159(έναντι 373 αρχικά).
Μεταξύ άλλων το Υπουργικό Συμβούλιο πέραν των 60 κατηγοριών απαλλαγής από διδακτικό χρόνο, αποφάσισε:
α) Μείωση σε μια αντί δύο περιόδους απαλλαγής για εκπαιδευτικούς που έχουν μείωση χρόνου λόγω αρχαιότητα β)Κατάργηση της μείωσης του διδακτικού χρόνου με τα χρόνια υπηρεσίας σε Β.Διευθυντές και Β. Διευθυντές Α΄Μέσης και Μέση Τεχνικής γ)Μείωση του διδακτικού χρόνου σε Υπεύθυνο Τμήματος από σε δύο σε μια περίοδο και δ) Κατάργηση της μείωσης διδακτικού χρόνου που παρέχεται στους αξιωματούχους των εκπαιδευτικών οργανώσεων.
Στο πέμπτο κεφάλαιο, το Υπουργείο Παιδεία παραθέτει το χρονικό του διαλόγου ανάμεσα στον Υπουργό Παιδείας και τις εκπαιδευτικές οργανώσεις. Διάλογος ο οποίος ξεκίνησε από τις 2 Ιουλίου, βρέθηκε σε κρίση μετά την απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου στις 4 Ιουλίου, ξεκίνησε εκ νέου μετά την σύσκεψη που είχαν στο Προεδρικό Μέγαρο στις 27 Ιουλίου και δόθηκε τέλος στις 7 Αυγούστου μετά την τελευταία επιστολή των εκπαιδευτικών οργανώσεων.
Στο έκτο και τελευταίο κεφάλαιο, γίνεται αναφορά στην πολιτική που ακλουθεί η Κυβέρνηση, αλλά και το Υπουργείο Παιδείας στα ζητήματα που αφορούν την ανάγκη για εξορθολογισμο και τα οποία πρέπει να συζητηθούν.
Αυτά αφορούν: α)Τις απαλλαγές και το νέο σύστημα αξιολόγησης, β)τον εξορθολογισμό των μειώσεων του διδακτικού χρόνου, χρηματοδοτικά περιθώρια και δράσεις/τομείς που σχετίζονται με την ευημερία και την ολόπλευρη στήριξη των μαθητών και την επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών όπως η ασφάλεια και υγεία στα σχολεία, η πρόληψη και αντιμετώπιση περιστατικών βίας και παραβατικότητας ειδική εκπαίδευση και άλλα.