Αλληλοκατηγορίες, φωνές και στο βάθος σχολείο-Μυρίζει μπαρούτι η Αγγλική Σχολή
15:22 - 06 Ιουλίου 2022
Με εντάσεις, υψηλούς τόνους και εκρήξεις συζητήθηκε, ενώπιον της Επιτροπής Παιδείας της Βουλής, η κατάσταση που επικρατεί αυτή τη στιγμή στην Αγγλική Σχολή, όπου τέσσερις καθηγητές διώκονται πειθαρχικά και όπως αναφέρουν οι άμεσα εμπλεκόμενοι, για τους τρεις εξ αυτών, οι πειθαρχικές αφορούν στην εμπλοκή τους με τη συνδικαλιστική οργάνωση του προσωπικού. Κατά τη διάρκεια της συζήτησης, ουκ ολίγες φορές ανέβηκαν οι τόνοι, με κάποιες αναφορές του εισηγητή του θέματος, Γιώργου Λουκαΐδη να προκαλούν τον εκνευρισμό των καλεσμένων, ενώ εντάσεις υπήρξαν και στις ανά μεταξύ τους τοποθετήσεις.
Μάλιστα, οι συχνές παρεμβάσεις και εντάσεις προκάλεσαν εκνευρισμό στον πρόεδρο της Επιτροπής, Παύλο Μυλωνά, ο οποίος ξεκαθάρισε πως αν δεν υπάρξει τάξη, θα διακόψει τη συζήτηση και θα λήξει τη συνεδρία.
Τον λόγο πρώτος πήρε ο εισηγητής του θέματος, βουλευτής και κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΑΚΕΛ, Γιώργος Λουκαΐδης, ο οποίος αν και δεν είναι μέλος της Επιτροπής Παιδείας, θέλησε να εγγράψει το θέμα, ώστε να τεθούν επί τάπητος όλα τα ζητήματα που υπάρχουν. Όπως ανέφερε, όλοι βρίσκονται ενώπιον πολλών εξελίξεων και πρόκειται για ένα σχολείο, που προσπάθησε πολλά χρόνια να αποκτήσει ένα κύρος.
Ο κ. Λουκαΐδης σημείωσε πως αυτή τη στιγμή υπάρχουν αναφορές ότι διώκονται άνθρωποι, επειδή συνδικαλίζονται, κάτι που συνιστά μία αυταρχική και αντιδημοκρατική ενέργεια, όπως την χαρακτήρισε, που θυμίζει άλλες εποχές. «Είναι τραγικό να βρισκόμαστε ενώπιον τέτοιων εξελίξεων, εν έτη 2022 και να υπάρχουν πρακτικές που αναφέρονται στη συνδικαλιστική δράση των προσώπων που διώκονται. Εμείς δεν αναμένουμε και δεν αναμέναμε τέτοια πράγματα να συμβαίνουν σε μία δημοκρατική κοινωνία».
Ο κ. Λουκαΐδης πρόσθεσε πως τα πράγματα γίνονται χειρότερα, επειδή ένα σχολείο που θέλει να έχει αξία και κύρος, το κάνει με τους εκπαιδευτικούς και το ανθρώπινο δυναμικό του, τονίζοντας πως στη συγκεκριμένη περίπτωση, αντί να επιδεικνύεται σεβασμός προς αυτούς τους ανθρώπους, γίνεται το αντίθετο. Ο βουλευτής του ΑΚΕΛ, μάλιστα, σημείωσε πως κάποιοι πρέπει να αντιληφθούν ότι όλη αυτή η αρνητική εικόνα που υπάρχει αυτή τη στιγμή για το σχολείο, ζημιώνει και τα παιδιά και το εκπαιδευτικό ίδρυμα.
Στη συνέχεια, ανέφερε πως το σχολείο είναι ιδιωτικό και στην εν λόγω Επιτροπή μπορούν να κληθούν όλα τα ιδιωτικά σχολεία και να ελεγχθούν, τονίζοντας πως τίποτα δεν μπορεί να αποφύγει τον έλεγχο της Βουλής, πόσο μάλλον ένα ιδιωτικό σχολείο που δεν είναι όπως όλα τα άλλα. Αναφέρθηκε στο γεγονός ότι το Διοικητικό Συμβούλιο του σχολείου διορίζεται από το Υπουργικό Συμβούλιο, καθώς επίσης και στο γεγονός ότι η Αγγλική Σχολή λαμβάνει ετήσια κρατική χορηγία.
Στη συνέχεια το λόγο πήρε ο βουλευτής της Δημοκρατικής Παράταξης, Αλέκος Τρυφωνίδης, ο οποίος σημείωσε πως θέλουν το καλό του σχολείου, την πρόοδό του και να βγάζει υψηλού επιπέδου μαθητές. Τόνισε πως στόχος τους είναι να βοηθήσουν την κατάσταση, ενώ ξεκαθάρισε πως το ψηλό επίπεδο της Αγγλικής Σχολής, οφείλεται στην Διεύθυνση και τους καθηγητές, τους γονείς και τους μαθητές.
«Αντί να πάμε σε αντιπαράθεση θέσεων ή λεπτομερειών, ας αποτελέσει η σημερινή συνάντηση μία απαρχή διαλόγου και επαφής μεταξύ σας, για να λυθούν τα προβλήματα. Δεν γίνεται να μην λύνονται αυτά τα προβλήματα. Αν δεν λύνονται αυτά, πώς θα λύσουμε το Κυπριακό ή άλλα μεγάλα ζητήματα;», κατέληξε.
Από τη δική του πλευρά, ο βουλευτής του Δημοκρατικού Συναγερμού, Γιώργος Κάρουλας ανέφερε πως το θέμα είναι άκρως εργασιακό και πρέπει να λυθεί μέσω του Υπουργείου Εργασίας, με τον κ. Μυλωνά να δίνει το λόγο στον εκπρόσωπο του Υπουργείου, για να δώσει εξηγήσεις.
Ο εκπρόσωπος του Υπουργείου σημείωσε πως η εκλιπούσα υπουργός, Ζέτα Αιμιλιανίδου είχε αναλάβει μία πρωτοβουλία για να βρεθεί η χρυσή τομή και κάλεσε τις δύο πλευρές, για να επιλυθούν οι διαφορές, ακολουθώντας μία πάγια τακτική του Υπουργείου. Μάλιστα, σημείωσε πως δόθηκαν κάποιες οδηγίες, ενώ είχε προσπαθήσει να παρέμβει και ο αναπληρωτής υπουργός, Γιάννης Καρούσος, ενώ όταν ανέλαβε ο Κυριάκος Κούσιος, είχε συναντήσεις με τις δύο πλευρές. Αναφέρθηκε, επίσης, ότι πριν να αναλάβει ο νέος υπουργός, ο κ. Καρούσος έκανε έκκληση προς την εργοδοτική πλευρά, να μην προχωρήσει με τις πειθαρχικές διαδικασίες, μέχρι να αναλάβει ο νέος υπουργός. Η απάντηση που έλαβε ήταν ότι δεν υπήρχε κάποια υποχρέωση από πλευράς του ΔΣ της Αγγλικής Σχολής. Η κατάληξη των διαβουλεύσεων ήταν ότι ο υπουργός δεν έχει τρόπο να παρέμβει και η κάθε πλευρά έχει τις δικές της θέσεις και είναι στα δικαιώματά τους να πράξουν όπως πιστεύουν.
Η τοποθέτηση του Διοικητικού Συμβουλίου
Στη συνέχεια, ο λόγος δόθηκε στους εκπροσώπους του Διοικητικού Συμβουλίου της Αγγλικής Σχολής. Η μία εξ αυτών ανέφερε πως ο λόγος που διορίζεται από το Υπουργικό Συμβούλιο το Διοικητικό Συμβούλιο της Σχολής έχει να κάνει με τους κανονισμούς λειτουργίας του, που είχε ορίσει ο ιδρυτής της. Η έναρξη της τοποθέτησης προκάλεσε την αντίδραση του κ. Λουκαΐδη, ο οποίος υπέδειξε πως δεν βρέθηκαν στην Επιτροπή για να συζητήσουν το νομικό πλαίσιο του εκπαιδευτικού ιδρύματος, αλλά να απαντήσουν αν υπάρχουν διώξεις εναντίον ανθρώπων, που απλά συνδικαλίζονται.
Η εκπρόσωπος του ΔΣ της Αγγλικής Σχολής, σε έντονο ύφος υπέδειξε πως έπρεπε να αναφερθεί σε κάποια πράγματα, ώστε να ξεκαθαριστεί το θέμα. Συνεχίζοντας, αναφέρθηκε στο σχόλιο που ακούστηκε για τις κρατικές χορηγίες, που λαμβάνει το ίδρυμα, τονίζοντας πως υπάρχουν έγγραφα της Αγγλικής Σχολής στο Υπουργείο Οικονομικών, που αναφέρουν πως η Σχολή έχει παραχωρήσει μέρος των κτιρίων της, για να υπάρχει δημόσιο σχολείο, αφού εκεί λειτουργεί Γυμνάσιο.
Ξεκαθάρισε, δε, ότι δεν βρέθηκαν ενώπιον της Επιτροπής ως οργανισμός δημόσιο δικαίου, αλλά ως σχολείο της ιδιωτικής εκπαίδευσης και με αυτά τα δεδομένα, έχουν το προνόμιο ως εργοδότης, όταν διαπιστωθεί ότι υπάρχει πειθαρχικό παράπτωμα, θα πρέπει να ξεκινήσουν διαδικασίες για διερεύνηση.
Η τοποθέτηση της Συντεχνίας
Μετά την τοποθέτηση της εκπροσώπου του Διοικητικού Συμβουλίου, το λόγο πήρε ο δικηγόρος της Συντεχνίας, ο οποίος ανέφερε πως η συζήτηση ξεφεύγει από την ουσία. Σημείωσε πως κανένας δεν θέλει να βρίσκεται στις αίθουσες της Βουλής και να ασχολείται η Πολιτεία και η Βουλή, με θέματα που αφορούν στο σχολείο. Ωστόσο, υπέδειξε πως έχουν λεχθεί κάποια πράγματα και γίνεται μία προσπάθεια προπαγάνδας, όπως ανέφερε, για να δημιουργηθούν εντυπώσεις ότι οι καθηγητές είναι κατά των μεταρρυθμίσεων.
Σημείωσε πως δεν έχει προηγηθεί διάλογος, για τις συγκεκριμένες μεταρρυθμίσεις, ενώ σημείωσε πως δημιουργήθηκε ένας άτυπος σύνδεσμος γονέων και αυτή τη στιγμή δεν μπορεί να αποδεχθεί τους δύο συνδέσμους.
Πριν καταλήξει σημείωσε πως αυτός που έχει εξουσία να κλείσει την Αγγλική Σχολή είναι το Υπουργικό Συμβούλιο, ενώ υπέδειξε πως πέραν από τις κρατικές χορηγίες, στο σχολείο καταβάλλονται και κονδύλια από το Υπουργείο Παιδείας. Εξέφρασε την απορία για ποιο λόγο δεν πληρώνει ενοίκιο στο κράτος η Αγγλική Σχολή, για τα οικόπεδα; Συνεχίζοντας προέβη και σε μία τοποθέτηση που προκάλεσε την έκπληξη του προέδρου της Επιτροπής, αλλά και των μελών της, ότι σε μία εκ των τεσσάρων πειθαρχικών διώξεων, που βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε εξέλιξη, έχουν χρησιμοποιηθεί πρακτικά της Βουλής, για να δείξουν κακή συμπεριφορά των συντεχνιακών, απέναντι στη Διεύθυνση της Σχολής.
Ο κ. Μυλωνάς ζήτησε στοιχεία για την τοποθέτηση αυτή, με μία εκ των επηρεαζόμενων καθηγητριών, η οποία βρέθηκε στη συνεδρία, να του τα παραδίδει.
Οι τοποθετήσεις των γονιών
Μετά τη συντεχνία, το λόγο πήραν οι δύο σύνδεσμοι γονέων της Σχολής. Την αρχή έκανε ο «επίσημος», όπως θα μπορούσε να χαρακτηριστεί, αναφέροντας πως ως γονείς είναι υπέρ των μεταρρυθμίσεων, που προσπαθούν να φέρουν Διεύθυνση και Διοικητικό Συμβούλιο της Σχολής, αφού θα αλλάξει τη μόρφωση των παιδιών τους. Αναφορικά με τις τοποθετήσεις για τις διώξεις, ο εκπρόσωπος των γονέων υπέδειξε πως δεν γνωρίζουν αν είναι αυθαίρετες ή όχι, επειδή δεν είναι και δουλειά τους να γνωρίζουν για τις πειθαρχικές διαδικασίες. Αυτό που τους ενδιαφέρει είναι να βρίσκονται στις τάξεις τα παιδιά τους.
Παίρνοντας το λόγο ο δικηγόρος Λάρης Βραχίμης, εκπροσωπώντας τον «ανεπίσημο» σύνδεσμο γονέων, όπως τον χαρακτήρισε ο Παύλος Μυλωνάς, υπέδειξε πως ο κ. Λουκαΐδης, στην τοποθέτησή του, έχει συνοψίσει τις ανησυχίες όσων έθεσαν το θέμα προς συζήτηση. Σημείωσε πως το ότι κάποιος έχει το δικαίωμα να συνδικαλίζεται, δεν σημαίνει ότι αυτό τον προστατεύει από το να παρανομεί και να μην του ασκούνται πειθαρχικά παραπτώματα. Σημείωσε πως υπάρχουν όρια, ενώ εξέφρασε τη βεβαιότητα ότι το θέμα έχει εξεταστεί από το Διοικητικό Συμβούλιο και πιστεύουν ότι κανένας δεν διώκεται πειθαρχικά, επειδή συνδικαλίζεται.
Η τοποθέτηση της Προέδρου της ESSA
Μετά την τοποθέτηση των γονιών, ο πρόεδρος της Επιτροπής θέλησε να δώσει το λόγο στην πρόεδρο της ESSA, της συντεχνίας των καθηγητών, κάτι που προκάλεσε την έντονη αντίδραση ενός εκ των εκπροσώπων του Διοικητικού Συμβουλίου, ο οποίος σημείωσε πως μίλησε ο δικηγόρος τους και δεν υπήρχε λόγος να τοποθετηθούν και οι ίδιοι. Για να πάρει την απάντηση από τον Παύλο Μυλωνά ότι στην Επιτροπή ακολουθούνται άλλες διαδικασίες, και ο ίδιος μπορεί να δώσει το λόγο σε όποιο έχει κληθεί για να μιλήσει.
Η πρόεδρος της συντεχνίας ξεκίνησε την τοποθέτησή της αναφέροντας πως υπήρξε μία ενημέρωση της Επιτροπής τον περασμένο Οκτώβριο, ωστόσο η κατάσταση έχει επιδεινωθεί από τότε. Σημείωσε πως όλο αυτό ξεκίνησε όταν πριν από λίγες εβδομάδες ενημερώθηκαν ότι ο Διευθυντής της Σχολής έχει ετοιμάσει μία λίστα, με 13 ονόματα εκπαιδευτικών, για απόλυση. Αυτή η λίστα διέρρευσε στους γονείς, πριν κατατεθεί στο Διοικητικό Συμβούλιο της Σχολής και έφτασε στα χέρια των εκπαιδευτικών.
Οι φόβοι τους επιβεβαιώθηκαν όταν πριν από λίγες μέρες τέσσερα άτομα, τα ονόματα των οποίων υπήρχαν στην εν λόγω λίστα, διώχθηκαν πειθαρχικά. Ανάμεσα σε αυτά τα τέσσερα η πρόεδρος, η γραμματέας και η ταμίας της συντεχνίας τους. «Γνωρίζουμε ότι ο κάθε οργανισμός ακολουθεί τις δικές του πρακτικές, όμως αυτές πρέπει να γίνονται μέσα από συμφωνημένες διαδικασίες με κριτήρια που βασίζονται στην πραγματικότητα», σημείωσε.
Συνεχίζοντας πρόσθεσε πως η ίδια αντιμετωπίζει τρεις πειθαρχικές, μέσα σε λίγους μήνες, ενώ καλοί καθηγητές σύρονται σε ατελείωτες διαδικασίες, μέχρι την εξόντωσή τους. Υποστήριξε, δε, ότι στόχος του διευθυντή είναι η διάλυση της συντεχνίας τους και να μειώσει και εξευτελίσει όποιον εκφράζει απόψεις εναντίον του. Σημείωσε ότι την ώρα που ανακοίνωσε μεταρρυθμίσεις στους γονείς, για να τους εντυπωσιάσει, ανακοίνωσε σε καθηγητές του μαθήματος της ιστορίας ότι θα πρέπει, με τη νέα σχολική χρονιά, να διδάσκουν κάποιες ώρες αγγλικά, για να καλυφτούν οι ανάγκες.
Κληθείσα να σχολιάσει αν υπήρξε κάποια απόλυση, η πρόεδρος της ESSA σημείωσε πως έχουν προχωρήσει οι πειθαρχικές διαδικασίες, ωστόσο μέχρι στιγμής δεν έγινε καμία απόλυση, όμως θεωρεί ότι είναι πολύ πιθανό να γίνει.
Ο… Ερντογάν που προκάλεσε έκρηξη
Μετά και τις τοποθετήσεις όλων των αρμοδίων, το λόγο πήρε και πάλι ο βουλευτής του ΑΚΕΛ, Γιώργος Λουκαΐδης, ο οποίος υπέβαλε την ερώτηση αν οι εκπαιδευτική που διώκονται σήμερα είχαν αντιμετωπίσει και στο παρελθόν ανάλογα προβλήματα, για να πάρει την αρνητική απάντηση της προέδρου της ESSA. Συνεχίζοντας υπέβαλε ακόμη μία ερώτηση, αναφορικά με τις αξιολογήσεις που είχαν και αν πρόκειται για προβληματικούς εκπαιδευτικούς, με την απάντηση που πήρε να είναι και πάλι αρνητική.
Σε αυτό το σημείο, απευθύνθηκε προς το Διοικητικό Συμβούλιο της Σχολής και με έντονο ύφος υπέδειξε πως αν οι διώξεις είναι επειδή συνδικαλίζονται αποτελεί πρακτική τρομοκρατίας, την οποία ακολουθεί ο Ερντογάν έναντι των υπόλοιπων χωρών, τονίζοντας πως δεν μπορεί να διώκεται κάποιος λόγω της συνδικαλιστικής του δράσης, ενώ κάκισε και την τοποθέτηση του Υπουργείου Εργασίας, ότι δεν μπορεί να είναι απαθές.
Η τοποθέτηση του κ. Λουκαΐδη και η αναφορά στον Ερντογάν προκάλεσε έντονη αντίδραση των εκπροσώπων του Διοικητικού Συμβουλίου και της Διεύθυνσης, καλώντας τον μάλιστα να ανακαλέσει, με τον βουλευτή του ΑΚΕΛ να εμμένει στη θέση του.
Στη συνέχεια το λόγο πήρε ο βουλευτής του ΔΗΣΥ, Γιώργος Κάρουλας, ο οποίος επανέλαβε την αρχική του τοποθέτηση, ότι το θέμα είναι εργασιακό και πρέπει να εισακουστούν οι λόγοι που οδηγούνται στο πειθαρχικό. Θέλησε να απαντήσει και στον κ. Λουκαΐδη, σημειώνοντας πως ακραίες εκφράσεις δεν έχουν λόγο στην Επιτροπή.
Στον κ. Κάρουλα απάντησε ο βουλευτής του ΑΚΕΛ, Χρίστος Χριστόφιας, ο οποίος υπέδειξε πως οι όποιες αντιδράσεις είναι όψιμες, σημειώνοντας πως και οι ίδιοι είχαν ακούσει πολλές φορές διάφορες τοποθετήσεις, που ήταν προσβλητικές, αλλά τις αποδέχτηκαν. Όταν αντέδρασε στην τοποθέτησή του μία εκ των καλεσμένων, ο κ. Χριστόφιας ξεκαθάρισε πως ήταν απάντηση προς τους συναδέλφους του.
Στη συνέχεια, το λόγο πήραν οι βουλευτές του ΑΚΕΛ, Ανδρέας Καυκαλιάς και Χρίστος Χριστοφίδης, με τον πρώτο να υποβάλλει το ερώτημα αν υπάρχει σε εξέλιξη πειθαρχική διαδικασία εναντίον ατόμων, για τοποθετήσεις τους στη Βουλή και το δεύτερο να απευθύνει έκκληση να σταματήσουν οι διώξεις εναντίον εκπαιδευτικών, οι οποίοι χαρακτηρίζονται ως άριστοι. Τόνισε πως πρέπει να κάτσει η ηγεσία της σχολής, μαζί με τους εκπαιδευτικούς και να βρουν μία λύση, για το καλό των παιδιών.
Οι απαντήσεις καθηγητών και Διοικητικού Συμβουλίου
Πριν την ολοκλήρωση της συζήτησης, το λόγο πήρε και πάλι η πρόεδρος της συντεχνίας των εκπαιδευτικών, η οποία θέλησε να απαντήσει στα όσα έχουν ακουστεί από τους βουλευτές, σημειώνοντας πως στο παρελθόν δεν είχαν κανένα θέμα οι καθηγητές και ουδέποτε καλέστηκαν σε πειθαρχικές. Όπως υπέδειξε, και οι τρεις γυναίκες που διώκονται είναι στη Σχολή αρκετά χρόνια, η ίδια 11, η δεύτερη 20 και η τρίτη 14 και σημείωσε πως επειδή ανήκουν σε συντεχνία, ξαφνικά είναι αντιμέτωπες με πειθαρχικές.
«Φανερά το Διοικητικό Συμβούλιο και ο διευθυντής δεν θέλουν τη συντεχνία μας, δεν θέλουν να κάνουν συζητήσεις μαζί μας. Απλά θέλουν να υπάρχει ως όνομα. Ισχύει αυτά που ακούστηκαν ότι χρησιμοποιούνται τα πρακτικά της Βουλής».
Από πλευράς του Διοικητικού Συμβουλίου, η εκπρόσωπός του θέλησε επίσης να απαντήσει στην ερώτηση για τις απολύσεις, τονίζοντας πως το 2019 και το 2020 σημειώθηκαν δύο απολύσεις και κατέληξαν στο Υπουργείο Εργασίας, ώστε να κλειδώσουν στην αποζημίωση που θα λάμβαναν. «Δεν είναι σκοπός μας να στοχεύουμε στους συνδικαλιστές. Αν κάποιος παρανομήσει με οποιοδήποτε τρόπο, το λιγότερο που θα ασχοληθεί το σχολείο είναι κατά πόσο υπάγεται σε συντεχνία το συγκεκριμένο άτομο. Για να μην διακινδυνεύσουμε το κύρος της διαδικασίας», απάντησε.
Σε αυτό το σημείο ζήτησε και πάλι το λόγο ο δικηγόρος της συντεχνίας και αναφερόμενος στο Υπουργείο Εργασίας, με έντονο ύφος, ζήτησε από τον εκπρόσωπο να αναφέρει ποιος σηκώθηκε από το τραπέζι και έφυγε όταν γινόταν η διαβούλευση, με την τοποθέτησή του να προκαλεί και πάλι αναστάτωση, αφού ένας εκ των εκπροσώπων του Διοικητικού Συμβουλίου ψήλωσε το χέρι για να του δοθεί ο λόγος. Η κίνηση αυτή προκάλεσε την έντονη αντίδραση του δικηγόρου, ο οποίος ζήτησε σεβασμό.
Εξεμάνη ο Τρυφωνίδης
Ενώ ο πρόεδρος της Επιτροπής, για επίλογο θέλησε να δώσει το λόγο στον κ. Λουκαΐδη, ο βουλευτής της ΔΗΠΑ, Αλέκος Τρυφωνίδης εξεμάνη και σε υψηλούς τόνους τόνισε πως βλέπει όλους τους εμπλεκόμενους στα μάτια και τους ρώτησε «θέλετε να συνεχίσουμε αυτό τον καβγά ή θέλετε να κάτσετε σε ένα τραπέζι; Υπουργείο Εργασία οφείλετε να καλέσετε και τις δύο πλευρές. Δεν αξίζει του σχολείου να συμπεριφέρεστε έτσι. Να κάτσετε για διάλογο. Αν ο στόχος σας είναι κοινός να το κάνετε. Αν δεν είναι να μας το πείτε. Μην νομίζετε ότι δεν έχουμε μέτρα».
Καταλήγοντας, ο κ. Λουκαΐδης, ως εισηγητής του θέματος, εξέφρασε την άποψη ότι πρέπει να αποσυρθούν οι πειθαρχικές και να κάτσουν στο τραπέζι του διαλόγου οι δύο πλευρές. «Η λύση είναι ο διάλογος και πρέπει να κατεβάσουμε τα πιστόλια».