Η μάχη των λέξεων-Η ερμηνεία πίσω από τα προεκλογικά συνθήματα των υποψηφίων

Πολύ προσεγμένα, με στόχο να αναδείξουν συγκεκριμένα ποιοτικά χαρακτηριστικά και να αποδώσουν με δυο-τρεις λέξεις το κεντρικό μήνυμα έκαστης υποψηφιότητας, είναι τα σλόγκαν που επέλεξαν οι επτά βασικοί υποψήφιοι των Προεδρικών Εκλογών.   

Τα σλόγκαν που συνοδεύουν τους υποψήφιους, αναμφίβολα αποτελούν μια προσπάθεια για να καταδείξουν την κατεύθυνση της υποψηφιότητας τους και ταυτόχρονα να εμπεδωθούν στο μυαλό των πολιτών, κεντρίζοντας τους αφενός το ενδιαφέρον και αφετέρου μετατρέποντας την αποδοχή του μηνύματος σε αποτύπωση του σε ψήφο την ημέρα των Προεδρικών Εκλογών. 

Στην ιστορία των Προεδρικών Εκλογών, υπήρξαν πολλά σλόγκαν που άφησαν ιστορία. Άλλα με δώση χιούμορ, άλλα, ειδικά παλαιότερα με αρνητικές αναφορές σε ανθυποψηφίους και άλλα εύστοχα και εύλωττα, έπαιξαν τον δικό τους ρόλο και επηρέασαν το αποτέλεσμα των εκλογών. Αυτό συμβαίνει και στην παρούσα προεκλογική περίοδο, αφού οι υποψήφιοι μέσω το σλόγκαν τους, ουσιαστικά θέλουν να ξεχωρίσουν από τους ανθυποψηφίους τους. 

Όπως διαφαίνεται εξάλλου, μέσα από την ερμηνεία της ειδικής σε θέματα επικοινωνίας, Ευδοκίας Παπαδοπούλου, στον REPORTER, μόνο τυχαίες δεν είναι οι επιλογές των υποψηφίων, αφού απώτερος τους στόχος, είναι να στείλουν συγκεκριμένο μήνυμα προς τους ψηφοφόρους, για να εκφράσουν συγκεκριμένη πολιτική τους άποψη. 

Δείτε παρακάτω την ερμηνεία των συνθημάτων υποψηφίων ενόψει Προεδρικών

  • Αβέρωφ Νεοφύτου

Χρησιμοποιώντας ως ομπρέλα της επικοινωνιακής εκστρατείας του, το σύνθημα «Ικανή Ηγεσία», ο Πρόεδρος του ΔΗΣΥ, Αβέρωφ Νεοφύτου, επιχειρεί να απαντήσει στο ερώτημα για το τι είναι αυτό που, κατά την άποψή του, χρειάζεται η Κύπρος, την επομένη των εκλογών, για να αντιμετωπίσει τις διάφορες προκλήσεις και να υλοποιήσει τους όποιους σχεδιασμούς θα την οδηγήσουν στην ανάπτυξη και την πρόοδο.

Απαντώντας πως χρειάζεται «Ικανή Ηγεσία», επιχειρεί στην ουσία να αναδείξει δύο από τα ποιοτικά χαρακτηριστικά, που θεωρεί, ότι τον διακρίνουν. Την ικανότητα, ότι δηλαδή ο ίδιος μπορεί να ανταπεξέλθει αποτελεσματικά, και τις ηγετικές δεξιότητες, συστατικό απαραίτητο για όποιον βρίσκεται στο πηδάλιο του κράτους.

Μια άλλη, παρόμοια, συνταγή είχε ξαναδοκιμαστεί και μάλιστα επιτυχώς το 2013, όταν ο κ. Νίκος Αναστασιάδης πρότασσε ότι «Η κρίση θέλει ηγέτη». Ωστόσο, τα δεδομένα ήταν τότε διαφορετικά, καθώς ο κ. Αναστασιάδης διεκδικούσε την ψήφο του λαού, μετά από 10 χρόνια αποχής του ΔΗΣΥ από την εξουσία, εστιάζοντας στα κακώς έχοντα της εποχής, σε αντίθεση με τον κ. Νεοφύτου, ο οποίος το πράττει μετά από 10 χρόνια συμμετοχής του κομματός του στη διακυβέρνηση, προσπαθώντας να πείσει για την ανάγκη συνέχισης της.

Επιπρόσθετα, ο κ. Νεοφύτου επιλέγει τα αρχικά του ονόματός του ως το λογότυπο της εκστρατείας του, σχηματίζοντας τον υποθετικό σύνδεσμο «αν». Σκοπός, με αυτό τον τρόπο, είναι να θέσει ως προϋπόθεση την παρουσία του στο ανώτατο αξίωμα της Δημοκρατίας για την υλοποίηση των επιμέρους μηνυμάτων που σχετίζονται με τους άξονες πολιτικής του π.χ. «αν θέλεις σταθερότητα» ή «αν θέλεις λύσεις». Στις προωθητικές πινακίδες είδαμε επίσης, μηνύματα όπως «ο Αβέρωφ μπορεί  να στηρίξει την οικογένεια» ή «ο Αβέρωφ μπορεί να κρατήσει την οικονομία δυνατή»…αν εκλεγεί. Τον βλέπουμε επίσης να χρησιμοποιεί το μικρό του όνομα, καθώς με αυτό τον αποκαλεί εδώ και χρόνια ο μέσος πολίτης. Οι αποχρώσεις του μπλε επικρατούν σε σχέση με τις χρωματικές παλέτες που χρησιμοποιούνται, χρώμα που διαχρονικά συνδέεται με την παράταξή του.   

  • Νίκος Χριστοδουλίδης

Το κεντρικό σύνθημα με το οποίο εισήλθε στην αρένα ως ανεξάρτητος υποψήφιος ο πρώην Υπουργός Εξωτερικών, Νίκος Χριστοδουλίδης, ήταν το «Δύναμη που μας ενώνει», ξυπνώντας και πάλι... «μνήμες» 2013. Θυμίζουμε πως στην προεκλογική εκστρατεία του κ. Αναστασιάδη, παράλληλα με το σύνθημα «Η κρίση θέλει ηγέτη», έτρεχε και το σλόγκαν «Ενώνουμε Δυνάμεις».

Κατά την εξαγγελία της υποψηφιότητάς του κ. Χριστοδουλίδη, το σύνθημα είχε χαρακτηριστεί ως «συνενωτικό» και «υπερκομματικό», επιδιώκοντας να υπομνήσει πως ο ίδιος μπορεί να αποτελέσει τη «δύναμη» εκείνη γύρω από την οποία θα συνταχθούν κόμματα και πρόσωπα με διαφορετικές πολιτικές αφετηρίες. Η επιλογή της λέξης «Δύναμη», ενδέχεται να συνδέεται με το προβάδισμα της υποψηφιότητας Χριστοδουλίδη από τα πρώτα κιόλας στάδια του προεκλογικού και τη δυναμική που ανέπτυσσε. Πρόκειται για ένα σύνθημα κατά βάση προσωποκεντρικό, το οποίο προσαρμόζεται συνεχώς όπως για παράδειγμα «Δύναμη Ελπίδας» ή «Δύναμη Προοπτικής», ενώ στην τελική ευθεία των εκλογών βλέπουμε να επικρατεί στις προωθητικές ενέργειες το σλόγκαν «Δύναμη Νίκης», θέλοντας να επιβεβαιώσει τις δημοσκοπικές τάσεις που τον φέρουν να επικρατεί των ανθυποψηφίων του και να κερδίζει σε κάθε σενάριο.  

Σε ότι αφορά το λογότυπο της εκστρατείας του κ. Χριστοδουλίδη βλέπουμε και πάλι τη χρήση αρχικού, σε αυτή την περίπτωση του επιθέτου του. Σχηματίζοντας το γράμμα «Χ», με τρόπο που προσομοιάζει με τα σύμβολα σύγκρισης, τα οποία δείχνουν προς αντίθετες κατευθύνσεις (δεξιά – αριστερά), ο κ. Χριστοδουλίδης επιχειρεί και πάλι να περάσει το μήνυμα πως αποτελεί τον συνδετικό κρίκο που ενώνει και τα δύο ρεύματα. Παράλληλα, οι χρωματικοί συνδυασμοί στο λογότυπο σχετίζονται με τα χρώματα της σημαίας της Κύπρου: χάλκινο, βαθύ πράσινο με άσπρο φόντο, ενώ η επιλογή αναγραφής του ονόματος του κ. Χριστοδουλίδη, αλλά και των υπολοίπων μηνυμάτων της εκστρατείας με μπλε χρώμα, αποτυπώνουν με συμβολικό τρόπο την ιδεολογική του αφετηρία και το καλέσμά του προς τον μέσο ψηφοφόρο του ΔΗΣΥ.  

  • Ανδρέας Μαυρογιάννης

Σε αντίθεση με τους δύο πιο πάνω υποψηφίους, ο ανεξάρτητος υποψήφιος, Ανδρέας Μαυρογιάννης, δεν επιλέγει ένα προσωποκεντρικό σύνθημα. Προτάσσοντας το σλόγκαν «Κύπρος Μπορείς!», ο κ. Μαυρογιάννης απευθύνεται ευθέως προς το εκλογικό σώμα της χώρας, υπονοώντας πως ο ίδιος μπορεί να αποτελέσει τον φορέα εκείνο που θα αλλάξει το υφιστάμενο πολιτικό πλαίσιο. Με αυτό τον τρόπο, καλεί τους ψηφοφόρους να πάρουν την κατάσταση στα χέρια τους, καθώς στηρίζοντάς τον μπορεί να επέλθει μια αλλαγή στον προσανατολισμό της διακυβέρνησης του τόπου.

Το λογότυπο της εκστρατείας του κ. Μαυρογιάννη παραπέμπει στο σχήμα του νησιού, ενώ ενδέχεται να έχει διττή σημειολογία καθώς προσομοιάζει και με το λευκό περιστέρι στον θυρεό της Κυπριακής Δημοκρατίας. Σε κάθε περίπτωση πρόκειται για ένα λογότυπο ιδιαίτερα δυναμικό, καθώς καταφέρνει να δώσει την αίσθηση της κίνησης. Τα χρώματα που κυριαρχούν είναι το πράσινο, ένα χρώμα που παραδοσιακά συμβολίζει την ελπίδα, την αναγέννηση, την ευημερία, αλλά και τη φύση καθώς και το λευκό, που συνδέεται με την καθαρότητα, μακριά από τη διαφθορά την οποία καταλογίζει στην υφιστάμενη διακυβέρνηση και σε όσους θεωρεί συνεχιστές της. Η απουσία του κόκκινου χρώματος, υπογγραμμίζει παράλληλα και την ανεξαρτησία του από το ΑΚΕΛ, το κόμμα της αντιπολίτευσης που τον στηρίζει. 

  • Αχιλλέας Δημητριάδης

Με κεντρικό σύνθημα «Η Κύπρος αξίζει καλύτερα», ο ανεξάρτητος υποψήφιος, Αχιλλέας Δημητριάδης, περνά στην επίθεση, στηλιτεύοντας στην ουσία τις επιδόσεις της παρούσας διακυβέρνησης, θέλοντας να περάσει, με άμεσο τρόπο, πως ο τόπος δικαιούται κάτι καλύτερο από τα σκάνδαλα που «τάραξαν» τη χώρα τα προηγούμενα χρόνια. Υποδηλώνει την ίδια στιγμή ότι ο ίδιος έχει τη δυνατότητα μέσω μεταρρυθμίσεων (π.χ. Τίμιο Κράτος) να οικοδομήσει μια σύγχρονη χώρα, την οποία οι πολίτες δικαιούνται. Στο δημιουργικό κομμάτι, τα χρώματα που επικρατούν είναι, όπως και στην περίπτωση του κ. Χριστοδουλίδη, τα χρώματα της σημαίας της Κύπρου. Σε ότι αφορά το λογότυπό του, ο κ. Δημητριάδης επιλέγει να χρησιμοποιήσει το όνομά του.

  • Γιώργος Κολοκασίδης 

Ευδιάκριτη είναι η στόχευση του ανεξάρτητου υποψηφίου, Γιώργου Κολοκασίδη, απέναντι στο «παραδοσιακό κομματικό κατεστημένο», μέσα από το σύνθημα «είμαστε η πλειοψηφία». Ένα σύνθημα ανοιχτό σε ερμηνεία, μέσω του οποίου, κάνοντας επίκληση στο μέσο πολίτη, επιχειρεί να πείσει πως ταυτίζεται με το μεγαλύτερο μέρος της κοινωνίας. Με την πλειοψηφία, η οποία έχει κουραστεί με τα φαινόμενα διαπλοκής και που είναι δύσπιστη απέναντι στα κόμματα. Ενδεχομένως, το σύνθημα να αφορά και την θέση που ο ίδιος θεωρεί πως πολλοί έχουν στο κυπριακό και που μόνο ο ίδιος την εκφράζει καθώς είναι ο μόνος που διαφοροποιείται (πέρα από την υποψηφιότητα του ΕΛΑΜ), απορρίπτοντας ανοιχτά την Διζωνική Δικοινωνική Ομοσπονδία ως βάση λύσης. Εξ ου και το σύνθημα «Το κόμμα ή ο τόπος» που βρίσκεται σε πολύ κεντρικό σημείο της Λευκωσίας, επιχειρώντας να μεταδόσει στους πολίτες πως πρέπει να απογαλακτιστούν από τα κόμματά και να ιεαρχήσουν τον τόπο τους ψηλότερα από τις κομματικές τους καταβολές, επιλέγοντας τον ίδιο ως ανεξάρτητο.

  • Κωνσταντίνος Χριστοφίδης

Ο τέως Πρύτανης του Πανεπιστημίου Κύπρου και ανεξάρτητος υποψήφιος για την Προεδρία της Δημοκρατίας, Κωνσταντίνος Χριστοφίδης, πορεύεται με το κεντρικό σύνθημα «Έχουμε Σχέδιο Για Την Άλλη Κύπρο». Με αυτό τον τρόπο, επιδιώκει να περάσει το μήνυμα πως οραματίζεται μια διαφορετική χώρα, όπως αυτή αναλύεται στο πρόγραμμα διακυβέρνησής του. Παράλληλα, επιχειρεί να καθησυχάσει τους πολίτες πως για τη μετατροπή του τόπου σε αυτή την «Άλλη Κύπρο», υπάρχει «Σχέδιο», δηλαδή ένας συγκεκριμένος οδικός χάρτης που θα διασφαλίζει την επιτυχία του εγχειρήματος. Παράλληλα, επιλέγει για λογότυπο το σχήμα της Κύπρου, ντύνοντάς το με διάφορα χρώματα. Μία ερμηνεία είναι πως πρόκειται για τις αποχρώσεις του ουράνιου τόξου της κοινότητας των ΛΟΑΤΚΙ+. Με αυτό τον τρόπο, αναδεικνύει την κοινωνική πλουραλιστικότητα που θα χαρακτηρίζει αυτή την «Άλλη Κύπρο». Από την άλλη, το κάθε χρώμα ενδέχεται να συμβολίζει μία συγκεκριμένη θεματική όπως για παράδειγμα το πράσινο την οικολογία ή το μωβ τον φεμινισμό, ολοκληρώνοντας το σχεδιαστικό με τρόπο που να παραπέμπει και πάλι στην ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα, για την οποία εστιάζει στη διασφάλιση της πλήρους ισότητας, μέσω συγκεκριμένων και στοχευμένων μέτρων και νομοθετικών παρεμβάσεων.

  • Χρίστος Χρίστου

Στην προεκλογική εκστρατεία του Προέδρου του ΕΛΑΜ, Χρίστου Χρίστου, το κεντρικό σύνθημα «Πρώτα η Κύπρος» είναι το ίδιο με το οποίο το κόμμα πορεύτηκε στις βουλευτικές εκλογές. Θέτοντας την Κύπρο, ως πρωταγωνιστή, ο υποψήφιος του ΕΛΑΜ επιθυμεί να τονίσει πως προέχουν τα συμφέροντα του τόπου, έναντι όποιασδήποτε «εξωγενούς» απειλής, όπως ο ίδιος την αντιλαμβάνεται, εστιάζοντας ιδιαίτερα στις προωθητικές του ενέργειες σε μηνύματα που άπτονται της διαχείρισης του μεταναστευτικού και επιχειρώντας με αυτό τον τρόπο να διεισδύσει σε τυχόν ανασφάλειες των πολιτών για το συγκεκριμένο ζήτημα. Το μπλε φόντο παραπέμπει στους χρωματισμούς του κόμματος που ταυτίζονται με την ελληνοκεντρικότητα και το ελληνικό έθνος (χρώματα ελληνικής σημαίας) που για το ΕΛΑΜ η Κύπρος αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα του.

Δειτε Επισης

Πληροφορίες για deal μεταξύ Σπανούλη και Μονακό
Οι εννέα αγώνες που έρχονται χωρίς περιθώριο για στραβοπάτημα στον ΠΑΟΚ
ΒΙΝΤΕΟ: Κλότσησε στο πρόσωπο τον αντίπαλό του και τον έβγαλε νοκ άουτ στο pickleball
Προχωρημένο του αριστερού μπακ ενόψει Ιανουαρίου στον Ολυμπιακό
Το αντίο της Nike στον Ναδάλ-«Μας έδειξες τι χρειάζεται για να είσαι ο καλύτερος»
Η μεγάλη απουσία της Πάφου για το ντέρμπι με ΑΠΟΕΛ και η ασυνήθιστη βαθμολογική διαφορά
«Με έκανες να επαναπροσδιορίσω το παιχνίδι μου και να το απολαύσω ακόμα περισσότερο»
Τζιοβάνι, Ριβάλντο και Σαβιόλα πήραν την πρώτη νίκη της σεζόν με τους Barca Legends
Κλείδωσε ο αντικαταστάτης Νικ Νικολάου στην ΚΟΠ-Γρηγόρη ο εκλεκτός της Ομόνοιας
Ολοκληρώνεται το παζλ σε όλες τις κατηγορίες του Nations League