Η ταυτότητα του κυπριακού ποδοσφαίρου
10:50 - 29 Ιανουαρίου 2016
Οι πολυάριθμοι πρόωροι αποκλεισμοί των κυπριακών ομάδων από τις ευρωπαϊκές διοργανώσεις τα τελευταία χρόνια απειλούν να περιορίσουν σε μεγάλο βαθμό τα πριμ της UEFA, τα οποία την περασμένη περίοδο αντιστοιχούσαν στο ένα τρίτο (30%) του συνολικού τζίρου τους.
Δεδομένου ότι δεν μπορούν να περιορίσουν τα (σχεδόν) μηδενικά έξοδά τους για μεταγραφές, οι σύλλογοι θα πρέπει είτε να αυξήσουν τα έσοδά τους από την πώληση παικτών ή/και την εύρεση χορηγών είτε να μειώσουν τα έξοδα μισθολογίου (58% του τζίρου τους).
1. Οπισθοχώρηση στην Ευρώπη
Την περασμένη δεκαετία (2009-15) η Κύπρος βελτίωσε το πλασάρισμά της στη βαθμολογία της UEFA κατά δέκα θέσεις. Ωστόσο από το ιστορικό ζενίθ του 2013 (14η θέση) τελεί υπό διαρκή οπισθοχώρηση. Από την άλλη, βάσει των χρημάτων που έχουν ξοδέψει οι τέσσερις κορυφαίες ομάδες μας την περασμένη πενταετία, τα εν Ευρώπη πεπραγμένα της Κύπρου έχουν θετικό πρόσημο.
2. Διασπορά πρωταθλητών
Μεταξύ των αρκούντως απρόβλεπτων πρωταθλημάτων συμπεριλαμβάνεται την τελευταία δεκαετία το κυπριακό, αφού στο διάστημα αυτό ο τίτλος έχει καταλήξει σε πέντε ομάδες. Η χώρα μας περιλαμβάνεται επίσης στη λίστα αυτών, των οποίων οι εν ενεργεία πρωταθλητές μετρούν διαδοχικές κατακτήσεις. Δέκα πρωταθλητές στα 76 χρόνια από τη θέσπιση της α’ κατηγορίας συνιστούν τη δωδέκατη χειρότερη επίδοση πανευρωπαϊκά, ενώ το ποσοστό του πολυπρωταθλητή (32%) μάς κατατάσσει στο μέσο του σχετικού πίνακα (26η θέση).
3. Μικρή αύξηση τζίρου
Κατά το οικονομικό έτος 2014 η Κύπρος συμπεριελήφθη στις 35 χώρες, των οποίων τα πρωταθλήματα πιστώθηκαν αύξηση του τζίρου, και δη στις 11, στις οποίες η αύξηση κυμάνθηκε μεταξύ 5-10%. Ο μέσος όρος τζίρου στην α’ κατηγορία έφτασε τα 4,1 εκατομμύρια ευρώ φέρνοντας την Κύπρο στην 23η θέση πανευρωπαϊκά.
4. Τηλεοπτικός κορβανάς
Το ποσοστό του τζίρου, που προέρχεται από την πώληση τηλεοπτικών δικαιωμάτων, ανέρχεται στο 22% και είναι μεγαλύτερο του αντιστοίχου σε οκτώ από τις κορυφαίες 15 λίγκες. Από την άλλη, τα έσοδα από την τηλεόραση διαιρούμενα διά του συνολικού πληθυσμού της χώρας δίνουν κατά κεφαλήν κόστος €12, το οποίο είναι το τέταρτο μεγαλύτερο στην Ευρώπη – πίσω μόνο από Αγγλία, Ισπανία, Ιταλία.
5. Μέγας χορηγός η UEFA
Το 30% του τζίρου των κυπριακών συλλόγων προέρχεται από τα πριμ της UEFA. Είναι το όγδοο μεγαλύτερο ποσοστό μεταξύ των 54 χωρών-μελών της ευρωπαϊκής ομοσπονδίας!
6. Πληθυσμιακός μαγνήτης
Την περίοδο 2014/15 το ένα πέμπτο (21%) του τζίρου των εγχώριων συλλόγων προήλθε από την πώληση εισιτηρίων, φέρνοντας την Κύπρο πάνω από χώρες όπως Αγγλία (18%), Ισπανία (20%) και Γαλλία (11%). Η Κύπρος μάλιστα συγκαταλέχθηκε στις τρεις χώρες με αύξηση του μέσου όρου προσέλευσης σε ποσοστό 10-20%.
7. Ακριβά εισιτήρια
Η προαναφερθείσα επίδοση αποκτά μεγαλύτερη αξία και σημασία δεδομένου ότι τα εισιτήρια στην Κύπρο είναι μεταξύ των πιο ακριβών στην Ευρώπη. Η τιμή τους κυμαίνεται μεταξύ €12,5 και €17,5 – μόλις δέκα χώρες έχουν πιο ακριβά εισιτήρια
8. Ελάχιστες χορηγίες-διαφημίσεις
Μόλις το 12% των εσόδων του εγχώριου πρωταθλήματος προέρχεται από χορηγίες και διαφημίσεις – μικρότερα ποσοστά έχουν μόνο το Καζακστάν, η Γεωργία, η Λιθουανία, το Μαυροβούνιο και η Ανδόρα…
Από τον τζίρο των 4,1 εκατ. ευρώ τα 2,9 κατά μέσο όρο (58%) ξοδεύονταν από τους κυπριακούς συλλόγους για μισθούς. Την περασμένη περίοδο, μάλιστα, η Κύπρος ήταν μεταξύ των 15 χωρών, στις οποίες ένας ή δύο σύλλογοι είχαν μισθολόγιο ανώτερο του 70% του τζίρου.