Περνά από τη Βουλή, ίσως όμως όχι και από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας
14:49 - 11 Ιουνίου 2018
Η πρόταση οδηγείται προς ψήφιση σε έκτακτη Ολομέλεια την Τετάρτη. Ωστόσο, με βάση τη γνωμάτευση του Γενικού Εισαγγελέα, μαζί με την πρόταση Νόμου θα πρέπει να γίνει τροποποίηση του άρθρου 61 του Συντάγματος. Όμως, ελλείψει πρότασης για τροποποίηση του Συντάγματος από την Κυβέρνηση, ο νόμος σε περίπτωση που ψηφιστεί από την Βουλή, κινδυνεύει να θεωρηθεί αντισυνταγματικός και να αναπεμφθεί από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας.
Εναντίον της πρότασης τοποθετείται ο Δημοκρατικός Συναγερμός αλλά και η Συμμαχία Πολιτών, με βάση τις τοποθετήσεις που έγιναν εντός της Επιτροπής.
Την πρόταση νόμου κατέθεσαν οι Νικόλας Παπαδόπουλος εκ μέρους του ΔΗΚΟ, Μαρίνος Σιζόπουλος εκ μέρους της ΕΔΕΚ, Μιχάλης Γιωργάλλας εκ μέρους της Αλληλεγγύης και Γιώργος Περδίκης εκ μέρους του Κινήματος Οικολόγων-Συνεργασία Πολιτών.
Ο εκ των εισηγητών της πρότασης Μιχάλης Γιωργάλλας εξήγησε στην Επιτροπή ότι η πρόταση Νόμου αφορά την αλλαγή του εκλογικού νόμου και προνοεί ότι σε περίπτωση που ένας εκλεγμένος βουλευτής δεν μπορεί να αναλάβει τα καθήκοντά του για οποιαδήποτε λόγο, τότε αναπληρώνεται από τον πρώτο επιλαχόντα του κόμματος εντός 45 ημερών.
Στην Επιτροπή συμμετείχε και ο Πρόεδρος της Βουλής Δημήτρης Συλλούρης, ο οποίος ανέφερε ότι η Βουλή προχωρεί με κοινοβουλευτικές ενέργειες επειδή η Κυβέρνηση δεν ακολούθησε τις εισηγήσεις του Γενικού Εισαγγελέα και δεν έφερε πρόταση για τροποποίηση του Συντάγματος.
Διερωτήθηκε επίσης για τις εξαγγελίες της Κυβέρνησης περί εξεύρεσης συναινέσεων στη Βουλή, όταν όπως είπε για αυτό το θεσμικό ζήτημα δεν μπορεί να βρεθεί συναίνεση. Ανέφερε επίσης ότι ο Υπουργός Εσωτερικών θα μπορούσε να προκηρύξει εκλογές αν θεωρεί ότι πρέπει να γίνουν εκλογές για το θέμα.
Εξάλλου σε ανάρτησή του στο twitter μετά το πέρας της Επιτροπής, ο κ. Συλλούρης ανέφερε «θέλω να πιστεύω πως ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας δεν θα συμβάλει με κανένα τρόπο στη διαιώνιση του θεσμικού προβλήματος που προέκυψε με την έδρα της Βουλής», και ότι οι εισηγήσεις του Γενικού Εισαγγελέα δεν πρέπει να εφαρμόζονται επιλεκτικά.
" Θέλω να πιστεύω πως ο Προεδρος της Δημοκρατίας δεν θα συμβάλει με κανένα τρόπο στη διαιώνιση του θεσμικού προβλήματος που προέκυψε με την έδρα της Βουλής.
— Δημήτρης Συλλούρης (@Syllouris) June 11, 2018
Οι εισηγήσεις του Γενικού Εισαγγελέα δεν μπορεί να εφαρμόζονται επιλεκτικά" pic.twitter.com/mygoTq5m1g
Εκφράζοντας την θέση του ΔΗΣΥ επί του θέματος, ο βουλευτής Νίκος Νουρής ανέφερε ότι με τη συγκεκριμένη πρόταση νόμου το κόμμα διαφωνεί, παραμένοντας σταθερό στην άποψή του για σεβασμό των αποφάσεων των δικαστικών αρχών.
Ο προτεινόμενος νόμος, όπως εκτίμησε, προσκρούει στην απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου που για τον ΔΗΣΥ, είναι δεσμευτική, παραβιάζει τη συνταγματική αρχή της μη αναδρομικότητας των νόμων και παραγνωρίζει ότι σήμερα δεν υφίσταται κενό, αφού η απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου σε συνδυασμό με τον υφιστάμενο νόμο και αποτέλεσμα, κατά το εκλογοδικείο δίνουν λύση στο συγκεκριμένο πρόβλημα. Όπως είπε, ο ΔΗΣΥ θεωρεί ότι δεν νομιμοποιείται η Βουλή των Αντιπροσώπων να ασκήσει την εξουσία της στη βάση των προνοιών του άρθρου 61 του Συντάγματος.
Ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του ΑΚΕΛ Γιώργος Λουκαΐδης είπε ότι το κόμμα στη ψηφοφορία της Τετάρτης θα στηρίξει την πρόταση νόμου στη βάση της πάγιας θέσης αρχών του ότι οι έδρες ανήκουν στα κόμματα. Εξέφρασε τη λύπη του που η Βουλή συνεχίζει να συζητά αυτό το θέμα στο οποίο θα έπρεπε να υπάρχει μια λύση στο πνεύμα της συναίνεσης.
Έκανε επίσης λόγο για μεθοδεύσεις εκ μέρους του ΔΗΣΥ και της Κυβέρνησης, ώστε να αποτραπεί η υλοποίηση αυτού που έχει γνωματεύσει ο Γενικός Εισαγγελέας για το θέματα της 56ης έδρας. Όπως είπε, τη στάση του ΔΗΣΥ στο Κοινοβούλιο θα την αξιοποιήσει ο Πρόεδρος για να αφήσει το Κοινοβούλιο με 55 έδρες.
Ο βουλευτής του ΔΗΚΟ Πανίκος Λεωνίδου ανέφερε ότι θα έπρεπε η Κυβέρνηση και ο Έφορος εκλογής να διορθώσουν αυτό το συνταγματικό κενό, δίνοντας την έδρα στο συγκεκριμένο άτομο, αφού το εκλογικό σώμα έδωσε την εντολή στο συγκεκριμένο κόμμα να εκπροσωπείται από συγκεκριμένο αριθμό βουλευτών. Θα αναμέναμε, είπε από την Κυβέρνηση να καλύψει το κενό χωρίς να δημιουργεί προβλήματα στις σχέσεις με το Κοινοβούλιο.
Ο πρόεδρος του Κινήματος Οικολόγων Συνεργασία Πολιτών Γιώργος Περδίκης ανέφερε ότι εφόσον δεν μπορεί να το θέμα να επιλυθεί σε πνεύμα συναίνεσης, η Βουλή θα προχωρήσει με πρότασης νόμου, η οποία ανεξάρτητα αν ψηφιστεί ή θα έχει οποιαδήποτε εφαρμογή θα θέσει την ευθύνη για το θέμα, αποκλειστικά στα χέρια της εκτελεστικής εξουσίας. Ανέφερε επίσης ότι δεν μπορεί ο ΥΠΕΣ να λέει ότι η σωστή λύση είναι η διεξαγωγή εκλογών και να μην προχωρεί σε εκλογές.
Στην τοποθέτησή του ο Πρόεδρος της Συμμαχίας Πολιτών Γιώργος Λιλλήκας ανέφερε ότι αν και η Κυβέρνηση φέρει ευθύνες για την απραξία της εκτελεστικής εξουσίας, η απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου είναι δεσμευτική και είναι θεσμικά προκλητικό το Κοινοβούλιο την αγνοήσει ενσυνείδητα.
Εκφράζοντας την άποψη ότι η έδρα ανήκει στην Αλληλεγγύη, είπε ότι η Συμμαχία είναι έτοιμη να ψηφίσει τροποποίηση του Συντάγματος, με τρόπο που να καλύπτει όλες τις περιπτώσεις και να μην γίνεται φωτογραφική επίλυση του προβλήματος.
Η ανακοίνωση της Αλληλεγγύης
Στο μεταξύ, σε ανακοίνωσή του αναφορικά με το θέμα, το Κίνημα Αλληλεγγύη αναφέρει τα εξής:
«Με αφορμή τη σημερινή συζήτηση της Πρότασης Νόμου γύρω από την έδρα του Κινήματος μας στη Λεμεσό, λέμε για πολλοστή φορά ότι οι Ευρωπαϊκές και οι Βουλευτικές εκλογές γίνονται στη βάση διαφορετικών νομοθετικών ρυθμίσεων και η οποιαδήποτε εξίσωση είναι εξ’ υπαρχής λαθεμένη και αυθαίρετη. Άλλο ευρωπαϊκές εκλογές και άλλο βουλευτικές.
Από την άλλη η μετακίνηση βουλευτών σε άλλο κόμμα ή ακόμα η ανεξαρτητοποίησή τους, εφόσον δεν υπάρχει ειδική νομοθεσία που να ρυθμίζει το θέμα, όπως ισχύει σε κάποιες άλλες χώρες, συνιστά, στη σφαίρα της πολιτειακής επιστήμης, πολιτική πράξη που κρίνεται την κατάλληλη στιγμή από το εκλογικό σώμα.
Η φιλοσοφία του εκλογικού μας συστήματος για όσους θέλουν να μιλούν έγκυρα και πιστευτά στηρίζει την οργανωμένη πολιτική ζωή. Με το αναλογικό σύστημα ή οποιαδήποτε παραλλαγή, ο εκλογέας ψηφίζει το κόμμα και το προεκλογικό του μανιφέστο, εμπιστευόμενος ότι το κόμμα θα επιλέξει στο ψηφοδέλτιό του τους σωστούς ανθρώπους για να εφαρμόσουν το πρόγραμμά του.
Αυτό υποστηρίζει η επιστήμη των εκλογικών συστημάτων και όσοι θέλουν να δίδουν αφ’ υψηλού λύσεις καλό θα ήταν να μελετήσουν τα εκλογικά συστήματα και τη φιλοσοφία που τα διακρίνει.
Το πρόβλημα που ομολογουμένως παρουσιάζεται σήμερα και αποτελεί κενό στην υφιστάμενη νομοθεσία είναι η απουσία ρύθμισης της περιόδου των δύο περίπου εβδομάδων που μεσολαβούν μεταξύ μιας γενικής εκλογής και της διαβεβαίωσης των νεοεκλεγέντων βουλευτών.
Ο Γενικός Εισαγγελέας ενεργώντας στη βάση γενικώς παραδεδεγμένων νομικών αρχών, όπως η αρχή της αναλογικότητας, πρότεινε λύση στο κενό που είχε εντοπιστεί και με απόλυτο σεβασμό στο Σύνταγμα και τους Νόμους.
Τώρα κάποιοι θέλουν να ψαρέψουν σε θολά νερά και, αντί να υπερασπιστούν το ισχύον εκλογικό σύστημα, προσπαθούν να το εξουδετερώσουν, εισπράττοντας παροδικά πολιτικά οφέλη».