Έκαναν ελέγχους ΜΟΤ με χαλασμένα μηχανήματα – Η έκθεση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας

Σοβαρές ατασθαλίες στον τρόπο λειτουργίας του Τμήματος Οδικών Μεταφορών εντοπίζει στην ετήσια ειδική έκθεση της η Ελεγκτική Υπηρεσία. Ο έλεγχος αφορά τα οικονομικά του τμήματος για το έτος που έληξε στις 31.12.2015 και διαχειριστικούς ελέγχους για το έτος που έληξε στις 31.12.2016.
 
Μεταξύ άλλων η έκθεση καταγράφει πρόβλημα στην εγγραφή μικρών λεωφορείων, μοντέλου Mercedes Vito ως λεωφορεία δημόσιας χρήσης κατά παράβαση της σχετικής νομοθεσίας, προβλήματα που παρουσιάζονται στο γκαράζ επιθεωρήσεων μηχανοκίνητων οχημάτων, αδυναμίες στη διαδικασία της εξέτασης για απόκτηση κανονικής άδειας οδήγησης, ελλείψεις και αδυναμίες στη διαδικασία έκδοσης αδειών εξάσκησης επαγγέλματος εκπαιδευτή οδηγών, χορήγηση επαγγελματικών αδειών οδήγησης (ΕΑΟ) σε λήπτες σύνταξης ανικανότητα, μετακίνηση ή/και αλλαγή καθηκόντων τεχνικών του Τμήματος κατόπιν προφορικών οδηγιών και τήρηση ωραρίου.
 
Επίσης ο έλεγχος καταγράφει συσσώρευση καθυστερημένων οφειλών, χαμηλά τέλη διαφόρων παρεχόμενων υπηρεσιών, ακινητοποίηση οχημάτων, μη συμφιλίωση των εσόδων και μη διεξαγωγή αιφνιδιαστικών ελέγχων μετρητών, λήξη ενοικιαστήριων εγγράφων. ενοικιαζόμενα υποστατικά χωρίς πιστοποιητικά τελικής έγκρισης, υπερπληρωμές σε λεωφορειούχους που αποχώρησαν, ανεπαρκής τήρηση μητρώων περιουσιακών στοιχείων, μηχανογραφικού εξοπλισμού, οχημάτων/μηχανημάτων, αδυναμίες μηχανογραφικών συστημάτων.
 
Με σοβαρά προβλήματα τα μηχανήματα του ΜΟΤ
 
Μετά από διερεύνηση καταγγελίας ότι τα μηχανήματα ελέγχου στο ΚΕΜΟ Λευκωσίας δεν λειτουργούν με αποτέλεσμα να μη γίνονται οι απαραίτητοι τεχνικοί έλεγχοι διαπιστώθηκαν τα ακόλουθα:
 
Τα προβλήματα που παρουσιάζονται στο γκαράζ επιθεωρήσεων μηχανοκίνητων οχημάτων επισημάνθηκαν σε επιστολή των επιθεωρητών του ΚΕΜΟ Λευκωσίας ημερομηνίας 7.11.2013 προς τον Διευθυντή του Τμήματος. Συγκεκριμένα παρουσιάζονταν τα ακόλουθα προβλήματα στις γραμμές επιθεώρησης οχημάτων.
(α)          Γραμμή 1.
•             Οι καυσαναλυτές πετρελαίου και βενζίνης δεν λειτουργούν.
•             Το φωτόμετρο δεν λειτουργεί.
•             Τα μηχανήματα, όπως ο έλεγχος αποσβεστήρα των κραδασμών και φρένων για πέραν των 2 χρόνων δεν έτυχαν ρύθμισης (calibration), ενώ τα μηχανήματα των Ι.Κ.Τ.Ε.Ο σύμφωνα με τη νομοθεσία υποχρεωτικά ελέγχονται και ρυθμίζονται κάθε 6 μήνες.
•             Τα shaker δεν λειτουργούν.
•             Η λάμπα στο φανάρι δεν λειτουργεί.
•             Οι ασφάλειες του κρίκου, τις πλείστες φορές δεν απασφαλίζουν για να κατέβουν τα αυτοκίνητα κάτω.
•             Η πόρτα εξόδου των οχημάτων στην γραμμή δεν ανοίγει.
(β)          Γραμμή 3.
•             Τα shaker δεν δουλεύουν σωστά προς όλες τις κατευθύνσεις.
•             Οι λάμπες στο λάκκο δεν υπάρχουν.
•             Το μηχάνημα ελέγχου των φρένων δεν έτυχαν ρύθμισης.
•             Το φωτόμετρο δεν λειτουργεί.
•             Η πιάστρα (μάτια) στο λάστιχο του καυσαναλυτή είναι σπασμένη.
(γ)          Γραμμή 4.
•             Το μηχάνημα ελέγχου των φρένων δεν έτυχε ρύθμισης.
•             Τα rollers στο φρενόμετρο δεν είναι ίσια με αποτέλεσμα στα ρυμουλκά και στα βαρέα οχήματα να μην ξεκινούν.
•             Δεν υπάρχουν φώτα στο λάκκο.
•             Τα shaker δεν λειτουργούν.
 
Τον Ιανουάριο 2014 δόθηκαν οδηγίες από Ανώτερο Λειτουργό του Τμήματος προς τον τότε υπεύθυνο του ΚΕΜΟ Λευκωσίας για να υποβάλει εισηγήσεις για επίλυση των προβλημάτων, για τη διαδικασία που θα έπρεπε να ακολουθηθεί και εκτίμηση κόστους. Από μελέτη του σχετικού διοικητικού φακέλου δε φαίνεται να ετοιμάσθηκε οποιοδήποτε σημείωμα ούτε έγιναν οποιεσδήποτε διορθωτικές ενέργειες, με αποτέλεσμα τα προβλήματα να υφίστανται μέχρι την ημέρα του ελέγχου.
 
Τον Ιούλιο 2016 ο υπεύθυνος του ΚΕΜΟ Λευκωσίας με σημείωμα του προς τον Διευθυντή του Τμήματος επισημαίνει ότι τα προαναφερόμενα προβλήματα εξακολουθούν να υφίστανται σε όλες τις γραμμές επιθεωρήσεων.
Από δειγματοληπτικό έλεγχο εντοπίσθηκαν δύο περιπτώσεις μηχανοκίνητων οχημάτων τύπου μπετονιέρα, όπου παρόλο που δεν επιτεύχθηκε η ελάχιστη τιμή των 50% στην απόδοση του κύριου συστήματος πέδησης κατόπιν δοκιμής σε μηχανή στατικής δοκιμής, τα οχήματα αυτά κρίθηκαν κατάλληλα για οδική χρήση.
 
«Το Τμήμα όφειλε να λάβει διορθωτικές ενέργειες έγκαιρα για επίλυση των προαναφερόμενων προβλημάτων στο ΚΕΜΟ Λευκωσίας, τα οποία υφίστανται πέραν των τριών ετών» σημειώνει ο Γενικός Ελεγκτής.
 
«Η Υπηρεσία μας σύστησε επίσης τη θεσμοθέτηση τελών για τη διεξαγωγή των περιοδικών τεχνικών ελέγχων στα ΚΕΜΟ για κάλυψη του διοικητικού κόστους».
 
Ο Διευθυντής του Τμήματος πληροφόρησε την Ελεγκτική Υπηρεσία ότι το Τμήμα έχει προχωρήσει στην επιδιόρθωση των μηχανημάτων ελέγχου και παράλληλα, έχει προωθήσει νομοσχέδιο, ώστε ο περιοδικός τεχνικός έλεγχος των φορτηγών και των λεωφορείων δημόσιας χρήσης να γίνεται από τον ιδιωτικό τομέα.
 

Κενά και ερωτήματα από τις εξετάσεις μαθητευόμενων οδηγών

Για την επιλογή του εξεταστή που θα διενεργήσει την εξέταση του μαθητευόμενου οδηγού διενεργείται κλήρωση. Τα ονόματα των εξεταστών μπαίνουν σε κληρωτίδα από τον υπεύθυνο κλήρωσης. Ο υποψήφιος οδηγός επιλέγει μια από τις μπαλίτσες, η οποία ανοίγεται στην παρουσία του και διαφαίνεται το όνομα του εξεταστή. Ακολούθως o υποψήφιος οδηγός υπογράφει στο έντυπο ημερήσιας κατάστασης εξεταζομένων για σκοπούς πιστοποίησης της παρουσίας του.

Από τον έλεγχο παρατηρήθηκε ότι σε διάφορες περιπτώσεις το ημερήσιο πρόγραμμα εξετάσεων παρουσιάζει τον ίδιο εξεταστή να διενεργεί δύο ή τρεις εξετάσεις την ίδια ώρα, γεγονός που εγείρει ερωτηματικά κατά πόσο έγινε κλήρωση στις συγκεκριμένες περιπτώσεις, αλλά και κατά πόσο τηρήθηκαν οι πρόνοιες των περί άδειας οδήγησης κανονισμών του 2004, οι οποίοι καθορίζουν το περιεχόμενο της θεωρητικής εξέτασης, το περιεχόμενο της πρακτικής εξέτασης και την ελάχιστη χρονική διάρκεια της πρακτικής εξέτασης (25 λεπτά για τις κατηγορίες Α, Α1, Α2, Β, Β1). Αναφέρονται παραδείγματα. 

 

Σημειώνεται ότι στο ημερήσιο πρόγραμμα εξεταζόμενων στις 20.2.2016 υπογράφει ως υπεύθυνος κλήρωσης ο συγκεκριμένος εξεταστής, ο οποίος είχε μια αποτυχημένη εξέταση στις 8 εξετάσεις που διενήργησε την ημέρα αυτή. 

Η Ελεγκτική Υπηρεσία εισηγήθηκε όπως η κλήρωση για την επιλογή εξεταστή σε όλα τα εξεταστικά κέντρα γίνεται μέσω του μηχανογραφικού συστήματος για να διασφαλίζεται η τυχαία και αμερόληπτη επιλογή εξεταστή για κάθε εξέταση μαθητευόμενου οδηγού. 

Ο Διευθυντής του Τμήματος μάς ενημέρωσε ότι το θέμα της ηλεκτρονικής κλήρωσης έχει εξεταστεί από το Τμήμα και διαφάνηκε ότι δεν μπορεί να εφαρμοστεί γιατί πρώτο δεν υπάρχει επαρκής στελέχωση των γραφείων εξεταστών οδηγών και δεύτερο επειδή, το ηλεκτρονικό σύστημα κλήρωσης χρειάζεται επιπλέον διασύνδεση με άλλες διαδικασίες του μηχανογραφικού συστήματος για να είναι αποτελεσματικό και προς το παρόν δεν υπάρχει δυνατότητα τροποποίησης γιατί προηγούνται άλλες αλλαγές.

Καταχώριση αποτελέσματος εξέτασης στο μηχανογραφικό σύστημα. Με την ολοκλήρωση της εξέτασης για απόκτηση κανονικής άδειας οδήγησης συμπληρώνεται έκθεση εξέτασης μόνο στις περιπτώσεις αποτυχίας και η οποία θεωρείται βεβαίωση αποτυχίας σύμφωνα με το άρθρο 28(2) του Νόμου 94(Ι) του 2001. Σε όλες τις περιπτώσεις, με την ολοκλήρωση της εξέτασης, ο εξεταστής πρέπει να καταχωρεί το αποτέλεσμα στο μηχανογραφικό σύστημα. Παρατηρήθηκαν περιπτώσεις όπου το αποτέλεσμα της εξέτασης καταχωρήθηκε σε μεταγενέστερη ή προγενέστερη ημερομηνία ή ώρα από την καθορισμένη ημερομηνία και ώρα της εξέτασης χωρίς να σημειωθεί αλλαγή στο ημερήσιο πρόγραμμα εξεταζόμενων. Ενδεικτικά αναφέρονται τα ακόλουθα παραδείγματα:

*             Ο υποψήφιος οδηγός δεν υπόγραψε στο ημερήσιο πρόγραμμα εξεταζόμενων για σκοπούς επιβεβαίωσης της παρουσίας του.
**           Οι δύο υποψήφιοι είχαν τον ίδιο εκπαιδευτή οδηγών (Εκπαιδευτή Α) και εξετάστηκαν για απόκτηση άδειας οδήγησης μοτοσυκλέτας.
***        Οι τρεις υποψήφιοι είχαν τον ίδιο εκπαιδευτή οδηγών (Εκπαιδευτή Β) και εξετάστηκαν για απόκτηση άδειας οδήγησης μοτοσυκλέτας.
                               

Σημειώνεται ότι ο εν λόγω εξεταστής έχει 100% ποσοστό επιτυχίας στις εξετάσεις για απόκτηση άδειας οδήγησης μοτοσυκλέτας από Ιανουάριο μέχρι Οκτώβριο 2016, ενώ ο μέσος όρος του ποσοστού επιτυχίας κυμαίνεται στο 94%. Επισημαίνεται επίσης ότι ο εξεταστής αυτός διενήργησε το 19% των εξετάσεων για απόκτηση άδειας οδήγησης μοτοσικλέτας παγκύπρια την περίοδο Ιανουάριο μέχρι Οκτώβριο 2016.

Παρατηρήθηκε ότι, ενώ, σύμφωνα με το μητρώο υπερωριών η εξέταση για υποψήφιο οδηγό διενεργήθηκε στις 5.9.2015 από τον εξεταστή Β, το αποτέλεσμα της εξέτασης στο μηχανογραφικό σύστημα καταχωρήθηκε από τον εξεταστή Γ. Στις 5.9.2015 ο υποψήφιος οδηγός, δεν παρουσιάσθηκε σύμφωνα με το ημερήσιο πρόγραμμα εξεταζόμενων, ενώ στο μηχανογραφικό σύστημα η αίτηση του για εξέταση άδειας οδήγησης παρέμενε σε εκκρεμότητα μέχρι την ημέρα του ελέγχου. Σε άλλη περίπτωση, ενώ υποψήφιος οδηγός δεν υπόγραψε στην ημερήσια κατάσταση εξεταζόμενων στις 14.11.2015 για σκοπούς επιβεβαίωσης της παρουσίας του, ο εξεταστής Γ καταχώρησε αποτέλεσμα επιτυχημένης εξέτασης την ίδια ημέρα.  

 

Δειτε Επισης

Πληροφορίες για deal μεταξύ Σπανούλη και Μονακό
Οι εννέα αγώνες που έρχονται χωρίς περιθώριο για στραβοπάτημα στον ΠΑΟΚ
ΒΙΝΤΕΟ: Κλότσησε στο πρόσωπο τον αντίπαλό του και τον έβγαλε νοκ άουτ στο pickleball
Προχωρημένο του αριστερού μπακ ενόψει Ιανουαρίου στον Ολυμπιακό
Το αντίο της Nike στον Ναδάλ-«Μας έδειξες τι χρειάζεται για να είσαι ο καλύτερος»
Η μεγάλη απουσία της Πάφου για το ντέρμπι με ΑΠΟΕΛ και η ασυνήθιστη βαθμολογική διαφορά
«Με έκανες να επαναπροσδιορίσω το παιχνίδι μου και να το απολαύσω ακόμα περισσότερο»
Τζιοβάνι, Ριβάλντο και Σαβιόλα πήραν την πρώτη νίκη της σεζόν με τους Barca Legends
Κλείδωσε ο αντικαταστάτης Νικ Νικολάου στην ΚΟΠ-Γρηγόρη ο εκλεκτός της Ομόνοιας
Ολοκληρώνεται το παζλ σε όλες τις κατηγορίες του Nations League