«Σε 5, 4, 3, 2, 1… Καλή δουλειά». Έτσι βγαίνει μια μέρα Μουντιάλ από το ΡΙΚ

«Σε ένα λεπτό. 10. 5, 4, 3, 2, 1… Καλή δουλειά». Ο γερανός κατεβαίνει, το πλάνο κλείνει, η κεντρική κάμερα «κλειδώνει» στον Ανδρέα Πογιατζή. Άλλη μια ημέρα Παγκοσμίου Κυπέλλου είναι στον αέρα, μισή ώρα πριν τη σέντρα του προημιτελικού Γαλλία  - Ουρουγουάη. Ο σκηνοθέτης Γιώργος Ζαχαριάδης, άρτι αφιχθείς από του Μεσογειακούς Αγώνες της Ταραγόνα, σε μια από τις μέρες που ξεκουράζει το βασικό σκηνοθέτη του Μουντιάλ Χρίστο Θεοχαρίδη, συνεχίζει να κατευθύνει από το Control Room κινηματογραφιστές και δημοσιογράφους, ζητώντας και επιλέγοντας πλάνα.

«Το μαγικό… 9άρι»
«Προσπαθούμε να συνδεθούμε με το γήπεδο εννιά λεπτά πριν τη σέντρα. Σύμφωνα με το πρόγραμμα που στέλνει η FIFA, εννιά λεπτά πριν τον αγώνα οι παίκτες έχουν μαζευτεί στο τούνελ και ετοιμάζονται να εμφανιστούν στον αγωνιστικό  χώρο. Τηλεοπτικά είναι η καλύτερη ώρα να συνδεθείς» εξηγεί ο κ. Ζαχαριάδης.
 

Στα προηγούμενα 21 λεπτά πρέπει να τοποθετηθούν ο παρουσιαστής και οι φιλοξενούμενοι, να γίνει live σύνδεση με το χώρο σχολιασμού για τις ενδεκάδες, να ακολουθήσει άλλο ένα σχόλιο, πριν πέσουν διαφημίσεις. «Αναλόγως των διαφημίσεων διαμορφώνεται ο διαθέσιμος χρόνο για το pre game. Δουλειά μας είναι να γίνουν όλα μέχρι εννιά λεπτά πριν τη σέντρα» προσθέτει ο κ. Ζαχαριάδης.

Το σκηνικό με τη μεγάλη μπάλα, τις πολλές οθόνες και τις ψηλές καρέκλες, βρίσκεται στο Στούντιο 3 του ΡΙΚ, δίπλα σε αυτό του «Πιο Αδυνάμου Κρίκου». Πιο πίσω, στη γωνιά, είναι ο χώρος σχολιασμού όπου βρίσκεται ο δημοσιογράφος μαζί με την οθόνη που βλέπει τον αγώνα, λάπτοπ, σταθερή κάμερα για το live στο pre game και κονσόλα. Το σκηνικό φτιάχτηκε για το Παγκόσμιο Κύπελλο, βάσει των προδιαγραφών της διοργάνωσης. Αποτελεί μετεξέλιξη σκηνικού προηγούμενης εκπομπής και ενδέχεται να χρησιμοποιηθεί και σε μια επόμενη, για να περιοριστών τα έξοδα.

Για να βγει ένας αγώνας εργάζονται 12-13 άτομα, κυρίως πίσω από τις κάμερες, ενώ η προετοιμασία ξεκινάει έξι ώρες πριν τη σέντρα. Πέρα από τους δύο σκηνοθέτες που απαιτούν οι εκπομπές, ένα ακόμα άτομα ασχολείται με τα στιγμιότυπα και την ετοιμασία τους για τα προωθηθούν στα social media.

Η εμπειρία ενός αγώνα
Οι φιλοξενούμενοι φτάνουν μισή ώρα πριν το pre game (μια ώρα πριν το ματς), βάφονται και ακολουθώντας έναν μακρύ διάδρομο, περνώντας από το σαλονάκι υποδοχής και τη σαλόνι όπου βλέπουν τους αγώνες οι εργαζόμενοι, φτάνουν σε μια παχιά, βαριά πόρτα που οδηγεί στο στούντιο, έχοντας περάσει και από το control. Τον αγώνα τον παρακολουθούν παρέα με τον παρουσιαστή σε ένα σαλονάκι μέσα στο στούντιο, από μια τηλεόραση χωρίς ήχο – ακούνε live το δημοσιογράφο που περιγράφει το ματς. Λίγο πριν το τέλος του αγώνα η μακιγιέζ μπαίνει στο στούντιο και φρεσκάρει το μέικ απ των καλεσμένων. Ό,τι ώρα και αν τελειώσει το ματς (ακόμα και κοντά στα μεσάνυκτα όπως το Ρωσία – Κροατία που πήγε στα πέναλτι) ακολουθεί σχολιασμός και στη συνέχεια τα στιγμιότυπα της ημέρας, η προβολή των οποίων  είναι επιβεβλημένη από τη FIFA.
 

Καταμερισμός εργασίας
«Πιστεύω ότι έχει γίνει μια πάρα πολύ καλή δουλειά από τους συνάδελφους σε αυτό το Παγκόσμιο Κύπελλο. Έχουμε πολλά θετικά σχόλια και πολύ λίγα αρνητικά» σημειώνει ο διευθυντής της Αθλητικής Υπηρεσίας του ΡΙΚ κ. Σάββας Αριστοδήμου. «Κατανεμήθηκαν οι ρόλοι ώστε ο κάθε δημοσιογράφος να κάνει τη δουλειά του με εξειδίκευση και σε ιδανικές συνθήκες. Ακόμα και στις ημέρες που είχαμε τέσσερις αγώνες, κανένας δεν περιέγραψε πάνω από ένα. Κάθε δημοσιογράφος πρέπει να προετοιμαστεί κατάλληλα, να κάνει το παιχνίδι και ακολούθως να ξεκουραστεί – δεν  μπορεί να μπει για δεύτερο ματς την ίδια μέρα».

Τα σχόλια των τηλεθεατών
Βασικοί στις περιγραφές ήταν οι Ανδρέας Γεωργιάδης και Γιώργος Τσαβέλλας, με το Γιώργο Σωκράτους να χάνει μέρος της διοργάνωσης λόγω της αποστολής του στους Μεσογειακούς. Στις δύσκολες μέρες επιστρατεύθηκαν οι Πάνος Λάρκος και Στέλιος Αναστασίου. Τις εκπομπές pre game και post game μοιράστηκαν Ανδρέας Πογιατζής και Αντώνης Κωνσταντίνου.
 
«Είναι κάτι που μου αρέσει και με γεμίζει. Μπορεί να ξεκινάμε στις 16:30 και να τελειώνουμε μετά τα μεσάνυκτα, αλλά δεν με κουράζει» λέει ο κ. Πογιατζής, ο οποίος δεν έχει γραμμένα κείμενα και δεν διαβάζει από autocue (οθόνη που γράφει αυτά που λένε οι παρουσιαστές, κυρίως στα δελτία ειδήσεων). Δεν μπορούσαμε να μην ρωτήσουμε για το αν τον επηρεάζει η κριτική που ασκεί ο κόσμος. «Την καλόπιστη κριτική την επιζητώ, τη θέλω. Μόνο έτσι βελτιώνεσαι. Η κακόπιστη με ενοχλεί» λέει με ειλικρίνεια ο κ. Πογιατζής, που δεν διστάζει να τοποθετηθεί και για τα επίμαχα σχόλια του για τον τερματοφύλακα και τον προπονητή της Αργεντινής: «μπορούσα να χαρακτηρίσω την ενέργεια βλακώδη, αντί να τον αποκαλέσω βλάκα. Όμως στην Αγγλία αυτές οι δημοσιογραφικές ‘υπερβολές’ ακούγονται συνέχεια. Γιατί στην Κύπρο να είμαστε τόσο ευαίσθητοι;. Άλλωστε το αποτέλεσμα δεν αλλάζει. Ο τερματοφύλακας δεν έπαιξε ξανά στη διοργάνωση μετά από εκείνο το βράδυ. Για τον Σαμπάολι, μπορεί να έχει καλό βιογραφικό, αλλά όλος ο κόσμος είδε ότι παρουσίασε μια ομάδα χωρίς αρχή και τέλος. Τι άλλο να πω εγώ;».

«Τα κακεντρεχή ενοχλούν»
«Προσπαθώ να με συγκεντρωμένος στο παιχνίδι και να μην αποπροσανατολίζομαι. Διαβάζω πολλές ώρες πριν από κάθε αγώνα. Κρίνω αυστηρά τον εαυτό μου και ολοκληρώνοντας έναν αγώνα ξέρω αν πήγα καλά ή όχι» επισημάνει ο Ανδρέας Γεωργιάδης και συνεχίζει. «Τα αρνητικά σχόλια δεν με ενοχλούν, αρκεί να μην είναι κακεντρεχή, όπως κάποια που άκουσα για την επίμαχη φάση με τον Μαραντόνα. Κάποια με ενόχλησαν. Πιάστηκα εξ απροόπτου, όπως και ο σκηνοθέτης. Δεν ήταν ωραία εικόνα. Θα μπορούσα να τον επικρίνω για τις χειρονομίες. Δεν το έκανα γιατί νιώθω πολύ μικρός εγώ για να ασκήσω κριτική στον Μαραντόνα. Και αν το έκανα, τι θα άλλαζε δηλαδή;».

Κρίνοντας  από την άνεση του καναπέ με ένα ποτήρι παγωμένη μπύρα στο χέρι, τα πάντα μοιάζουν εύκολα. Όμως η πραγματικότητα απέχει αρκετά. «Χρειάζεται αρκετή προετοιμασία. Σίγουρα μόνο με 1-2 ώρες διάβασμα το μόνο που θα κάνεις είναι να δεις τον αγώνα, δεν θα έχεις και πολλά να πεις. Θέλει δουλειά. Μαζεύω συνέχεια στοιχεία για τις ομάδες που θα περιγράψω» λέει ο Γιώργος Τσαβέλλας, που επιλέγει τα ματς που ξεχώρισε αλλά και αυτό που τον κούρασε: «ξεχωρίζω το Βέλγιο – Ιαπωνία και το Ιράν – Πορτογαλία. Κουραστικό ήταν το Ρωσία – Ισπανία. Σε κάποια φάση έπιασα τον εαυτό μου να μην έχω τι άλλο να προσθέσω σε αυτό τον  αγώνα».

Στη Μόσχα οι Ανδρέηδες
O Ανδρέας Πογιατζής θα είναι στο σχόλιο του τελικού της Κυριακής (15/07), τον οποίον θα περιγράψει ο Ανδρέας Γεωργιάδης. Αμφότεροι θα είναι στο «Λουζνικί», μαζί με τον υπεύθυνο της αποστολής του ΡΙΚ, σκηνοθέτη Χρίστο Θεοχαρίδη.

Επτά δευτερόλεπτα μπροστά
«Δουλεύω έξι μήνες, εντατικά για τη διοργάνωση, ξεκινώντας από τα συμβόλαια με τη FIFA και τις υποχρεώσεις που απορρέουν. Μετά είναι η προσαρμογή των γραφικών, η επεξεργασία του υλικού που στέλνει η FIFA, ο καθορισμός ρόλων και η υλοποίηση του πλάνου» σημειώνει ο κ. Θεοχαρίδης, ο οποίος δίνει και ένα πιο ενδιαφέρον στοιχείο: «στο ΡΙΚ βλέπουμε τους αγώνες επτά δευτερόλεπτα πριν φτάσουν στα σπίτια του κόσμου, αφού το σήμα έρχεται σε πραγματικό χρόνο από τη Ρωσία. Ένα γκολ θα το δούμε επτά δευτερόλεπτα πριν το δει ο κόσμος».

Πριν το Παγκόσμιο Κύπελλο το ΡΙΚ έβαλε μια σειρά από αφιερώματα και στη συνέχεια ειδικές εκπομπές για να παρουσιάσει τους Ομίλους. Στα ημίχρονα των αγώνων βλέπουμε αφιερώματα σε θρύλους του ποδοσφαίρου. Όλο αυτό το υλικό έρχεται από τη FIFA, περιλαμβάνεται στο πακέτο δικαιωμάτων και χρειάζεται επιμέλεια.

Καλύπτεται το κόστος
Τα δικαιώματα του φετινού Μουντιάλ κόστισαν 1.35 εκατ. ευρώ, ποσό που εκτιμάται ότι θα καλυφθεί από τα διαφημιστικά έσοδα. «Μπορεί να θεωρείται ‘υποχρέωση’ της δημόσιας τηλεόρασης να μεταδίδει σε ανοικτή ζώνη μεγάλα αθλητικά γεγονότα, όμως, όταν διαπραγματευόμαστε τα δικαιώματα μιας διοργάνωσης, σκεφτόμαστε και την εμπορική πτυχή. Θέλουμε να καλύπτεται το κόστος και να μην επιβαρύνεται ο προϋπολογισμός του Ιδρύματος. Και είμαστε πολύ ευτυχείς που τα καταφέραμε στο EURO 2016 και είμαστε πολύ κοντά και τώρα» λέει ο κ. Αριστοδήμου.

Δειτε Επισης

Και τώρα που τα πήρε όλα, ο Τζόκοβιτς έγινε αθάνατος-Η διαδρομή από τους βομβαρδισμούς ως την κορυφή
Ολυμπιακοί Αγώνες: Οι κυπριακές συμμετοχές από το Σίδνεϋ ως το Πεκίνο
Οι δέκα πιο ακριβές μεταγραφές στην ιστορία του ποδοσφαίρου
Το Last Dance του Ντι Μαρία: Η ιστορία του «Αγγέλου» της Αλμπισελέστε
Η συγκινητική ιστορία πίσω από τον πανηγυρισμό του Λαμίν Γιαμάλ
Λαμίν Γιαμάλ: Εκτόξευση μέσα σε έναν χρόνο!
Είκοσι χρόνια από το ελληνικό έπος του Euro 2004-Η πτήση στον έβδομο ουρανό και ο βασιλιάς Ότο
Πρώτος σκόρερ ο... κανένας στο EURO-Τα ακυρωμένα τέρματα, τα αυτογκόλ και ο «καταραμένος» Λουκάκου
Τα 20 wonderkids του παγκόσμιου ποδοσφαίρου-Αυτοί παίζουν στο EURO 2024
Η Μάγχη... βγάζει τον βασιλιά του φετινού Εuro 2024