Φάκελος πνιγμοί - Όταν η θάλασσα μετατρέπεται σε υγρό τάφο
06:57 - 31 Μαΐου 2018
Είναι όμως και η εποχή όπου ένα λάθος και μια στιγμή μπορεί να αλλάξει τα πάντα. Μέσα σε μόλις δυόμιση χρόνια 53 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους από πνιγμό στις θάλασσες της Κύπρου.
Σίγουρα εάν υπολογίσει κάποιος ότι τη χώρας μας τους καλοκαιρινούς μήνες την επισκέπτονται μερικά εκατομμύρια τουρίστες ο αριθμός αυτός μπορεί να μην είναι τόσο μεγάλος όμως δεν παύει να είναι 53 ψυχές που χάθηκαν τόσο άδικα.
Τραγική πρωτιά για την Ελεύθερη Αμμόχωστο
Είκοσι δύο νεκρούς στη θάλασσα μέτρησε η Κύπρος για το 2016. Σχεδόν τους διπλάσιους από κάθε άλλη επαρχία είχε η Ελεύθερη Αμμόχωστος με εννέα νεκρούς και ακολουθεί η Λάρνακα με πέντε. Πάφος και Λεμεσός είχαν από τέσσερις, ενώ στη Λευκωσία δεν υπήρχε κανένας πνιγμός.
Από αυτούς τους 22 οι 17 ήταν άνδρες και πέντε γυναίκες. Ειδικότερα στην Ελεύθερη επαρχία Αμμοχώστου πέντε άτομα ηλικίας από 65-74 ετών έχασαν τη ζωή τους στη θάλασσα. Εξάλλου ο μικρότερος που πνίγηκε ήταν μεταξύ 15-24 ετών και πάλι στην Ελεύθερη Αμμόχωστο
Στα τραγικά στατιστικά σημαντικό είναι και το γεγονός ότι όλες οι γυναίκες που έχασαν τη ζωή τους ήταν άνω των 65 ετών.
Σαν να μην έφταναν τα 22 θύματα το 2016, την επόμενη χρονιά και συγκεκριμένα το 2017 οι νεκροί έφτασαν τους 27. Έντεκα στην Ελεύθερη Αμμόχωστο, επτά στην Πάφο, πέντε στη Λάρνακα και τέσσερις στη Λεμεσό. Η Λευκωσία παρέμεινε σταθερά τελευταία χωρίς νεκρούς.
Συγκεκριμένα ανάλογα με την ηλικία αυξήθηκαν οι νεκροί άνω των 75 ετών από έξι σε εννιά και από δύο σε πέντε ηλικίας 55-64 ετών. Αντίθετα υπήρξε μείωση στις ηλικίες 65-74 ετών.
Από τους 27 νεκρούς 16 ήταν άνδρες και 11 γυναίκες πράγμα που σημαίνει ότι μειώθηκαν κατά ένας οι άνδρες αλλά υπήρξε υπερ-διπλασιασμός στους θανάτους γυναικών από πέντε το 2016 σε 11 το 2017.
Εξαιρετικά σημαντικό μπορεί να θεωρηθεί πάντως το Εθνικό Σχέδιο Ναυαγοσωστικής και Ασφάλειας Οργανωμένων Παραλιών «ΣΑΛΑΜΙΣ». το οποίο παρουσιάστηκε την Τρίτη από τον Υπουργό Εσωτερικών Κωνσταντίνο Πετρίδη στο Συντονιστικό Κέντρο «ΖΗΝΩΝ» στη Λάρνακα.
Όπως εξήγησε ο Υπουργός εξήγησε ότι «πρόκειται για το πρώτο ολοκληρωμένο, ενιαίο Σχέδιο Ασφάλειας Παραλιών που εφαρμόζεται στην Κύπρο, που προσεγγίζει το θέμα της ασφάλειας των παραλιών με τρόπο ολιστικό και επιστημονικό, λαμβάνοντας υπόψη τις καλές πρακτικές που εφαρμόζονται σε άλλες χώρες. Το κόστος του ανέρχεται στα 3 εκατομμύρια ευρώ, θα τεθεί σε εφαρμογή από αυτή την τουριστική περίοδο και αποτελεί μια μεγάλη αρχή, αφού καταγράφει με σαφήνεια το σχέδιο οριοθετημένης ζώνης οργανωμένης παραλίας με βάση το σχετικό διάταγμα της αρμόδιας αρχής».
Πρόκειται, είπε «για 85 οργανωμένες παραλίες, την τοποθέτηση ναυαγοσωστικών πύργων ανά παραλία σύμφωνα με καθορισμένα κριτήρια τα οποία εφαρμόζονται διεθνώς, την κατανομή ναυαγοσωστών ανά επαρχία, ανά παραλία και ανά πύργο βάσει διεθνών προτύπων, τον τομέα ευθύνης κάθε πύργου και πρόγραμμα περιπολιών, τον τομέα ευθύνης μηχανοκίνητων μέσων έρευνας και διάσωσης και αναλυτικό πίνακα του απαραίτητου εξοπλισμού που πρέπει να υπάρχει σε κάθε πύργο»Το σχέδιο, εξήγησε ο Υπουργός «διευκρινίζει ακόμα τα απαραίτητα προσόντα, ευθύνες, αρμοδιότητες και δικαιώματα ναυαγοσωστών, το νέο διευρυμένο, παγκύπριο ωράριο ναυαγοσωστών, το οποίο θα λαμβάνει υπόψη την ανατολή και τη δύση του ήλιου, αλλά και τις περιόδους αιχμής και το σχέδιο κάλυψης παραλιών αεροδρομίων Λάρνακας και Πάφου, ενώ καθορίζεται επίσης επιχειρησιακό πρωτόκολλο ενεργειών των ναυαγοσωστών όσον αφορά την ανεύρεση αγνοουμένων».
Όπως ανέφερε ο κ. Πετρίδης, «για την υλοποίηση του Σχεδίου, το Υπουργικό Συμβούλιο με απόφασή του στις 7/3/2018, ενέκρινε ρυθμίσεις που καθιστούν εφικτή την πρακτική εφαρμογή του σχεδίου. Αντί της συνεχόμενης απασχόλησης 164 εποχικών ναυαγοσωστών με συμβάσεις απασχόλησης 11μηνης διαρκείας όπως έγινε για όλους τους εποχικούς ωρομίσθιους, θα απασχοληθούν 265 ναυαγοσώστες με συμβόλαια απασχόλησης μικρότερης διάρκειας», είπε και πρόσθεσε πως με αυτό τον τρόπο θα υπάρχει «αποτελεσματικότερη ναυαγοσωστική προστασία και πλήρης αξιοποίηση των ναυαγοσωστών αλλά και των διαθέσιμων πόρων ανάλογα με την εποχή του χρόνου».
Με την εφαρμογή του Σχεδίου, ανέφερε ο Υπουργός, «θα υπάρξει και αποτελεσματικότερη κάλυψη των αεροδρομίων, δεδομένου ότι 36 ναυαγοσώστες που έχουν σαν βάση τους τα αεροδρόμια Λάρνακας και Πάφου θα μπορούν να παρεμβαίνουν σε περίπτωση αεροπορικού ατυχήματος και ταυτόχρονα θα καλύπτουν και πολυσύχναστες γειτονικές παραλίες, αξιοποιώντας με αυτό τον τρόπο εξοπλισμό που αγοράστηκε με ευρωπαϊκά κονδύλια και μέχρι σήμερα παραμένει αναξιοποίητος».
Για την υλοποίηση του Σχεδίου συνεργάστηκαν η Διοίκηση του Κέντρου Συντονισμού Ερευνας και Διάσωσης, το ΥΠΕ και οι Επαρχιακές Διοικήσεις και όπως εξήγησε ο Διοικητής του ΚΣΕΔ Αρχιπλοίαρχος Κωνσταντίνος Φυτιρής θα καταβληθεί προσπάθεια για να εφαρμοστεί το Σχέδιο το γρηγορότερο δυνατόν, οι πύργοι θα εφοδιαστούν με το απαραίτητο υλικό, θα γίνει και ανακατανομή των μηχανοκίνητων σκαφών ενώ θα υπάρχει δίκτυο επικοινωνίας παγκύπριας εμβέλειας ώστε όλοι οι πύργοι να επικοινωνούν μεταξύ τους.
Πρόσθεσε ότι οι ένας πύργος με δύο ναυαγοσώστες θα καλύπτει περιοχή 250 μέτρων, το ωράριο λειτουργίας τους θα είναι από τις 7 το πρωί μέχρι τις επτά το απόγευμα, ανάλογα με την επισκεψιμότητα της κάθε παραλίας. Συγκεκριμένα είπε, στην Πάφο θα υπάρχουν 123 ναυαγοσώστες, στη Λεμεσό 78, στη Λάρνακα 64 ενώ οι Δήμοι Παραλιμνίου, Σωτήρας και Αγίας Νάπας έχουν αναλάβει πλήρως την ναυαγοσωστική κάλυψη των παραλιών τους και θα ενταχθούν στο ενιαίο σύστημα ασφάλειας παραλιών ως επαρχία Αμμοχώστου.
Μακάρι λοιπόν αυτό το σχέδιο να βοηθήσει ούτως ώστε να μειωθούν οι πνιγμοί και οι συμπολίτες μας αλλά και οι τουρίστες να αποφεύγουν τα χειρότερα στις θάλασσες της Κύπρου.